کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

بهترین صحنه های بدلکاری‌ تاریخ سینما
زمان مطالعه : 10 دقیقه
Spread the love



بهترین صحنه های بدلکاری‌ تاریخ سینما

یکی از مولفه های سینمای هالیوود بدلکاری در آثارش است که به لطف بازیگران درجه یکش شاهد سکانس هایی فراموش نشدنی هستیم. علاوه بر بحث ارزش هنری فیلم های هالیوودی که شاید نسبت به چند دهه گذشته با افت قابل توجهی روبه رو شده باشد، بحث سکانس ها و صحنه های هیجان انگیز و دیدنی قطعا پیوند ناگسستنی با این رسانه سرگرمی دارد.

اما واقعیت این است که ترفندهای CGI و جلوه های کامپیوتری تا حدودی این حوزه را تحت تاثیر قرار داده است، اما همچنان شاهد به تصویر کشیدن صحنه های واقعی و شگفت انگیز توسط کمپانی های سازنده فیلم و ستاره های هالیوود هستیم که تام کروز نمونه بارز این موضوع است.

 

همآهنگ | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

 

بازیگری مثل تام کروز آنقدر خود را مسئول خلق پروژه هایش می داند که تحت هیچ شرایطی حاضر به ترفندهای کامپیوتری برای ساخت سکانس های اکشن نیست و این موضوع به خودی خود ارزشمند و ستودنی تلقی می شود. به خصوص در عصر امروز و عصر سینمای هالیوود که مارول و دی سی با استفاده از صفحه سبز و جلوه های کامپیوتری حتی طرفداران 2 Atishe را خسته کرده اند.

با توجه به اینکه سینمای سال 2023 میزبان اکران فیلم های مختلفی بود، در این بین شاهد ساخت دنباله هایی از فرنچایزهای معروفی چون ماموریت غیرممکن و ایندیانا جونز بودیم، در مقاله امروز تصمیم گرفتیم به 10 فیلم استثنایی بپردازیم که در زمینه بدلکاری به عنوان نمادی در تاریخ سینما محسوب می شوند.

 

فیلم مأموریت غیرممکن Mission: Impossible – Dead Reckoning

Mission Impossible همآهنگ | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

تعهد تام کروز به حفظ کیفیت پروژه هایش موضوعی روشن و شناخته شده است که باعث شده بیشتر فیلم های او در 2 دهه گذشته از بدلکاری های استثنایی بهره مند شوند که می توانند مقاله مفصلی را به خود اختصاص دهند. اما با توجه به اینکه بقیه پروژه های سینمای هالیوود می توانند خودشان را نشان دهند، به معرفی فیلم تام کروز با عنوان Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One بسنده می کنیم.

 اثری که در آن تام کروز طی یک اقدام شگفت انگیز و بسیار خطرناک نه تنها در قطاری در حال حرکت به مبارزه پرداخت، بلکه در سکانس معروفی که تبلیغات زیادی پیرامون آن می چرخید، خود را با موتورسیکلت از سراشیبی به پایین پرتاب کرد. پرش از چنین سطحی، حتی زمانی که باید خود را از موتور در هوا جدا کنید و سپس با چتر نجات بر روی زمین فرود بیایید، آنقدر شجاعانه و ستودنی است که به خودی خود می تواند تلاش تام کروز برای حفظ کیفیت آثار باشد.

 

فیلم پلنگ سیاه Black Panther

Black Panther | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

علیرغم اینکه دنیای سینمایی مارول از صفحه سبز رنگ و جلوه های کامپیوتری استفاده کرده است، باید توجه داشت که یکی از پروژه های آنها به نام Black Panther از سکانسی با بدلکاری های دیدنی استفاده کرده است.این فیلم که به عنوان اولین پروژه مستقل ابرقهرمانی چادویک بوزمن فقید شناخته می‌شود، جنبه‌ای متفاوت و سلطنتی از دنیای سینمایی مارول را به نمایش گذاشت.

با این حال، سکانس تعقیب و گریز پلنگ سیاه به کارگردانی مارول استودیوز آنقدر خطرناک و هیجان انگیز بود که جای تحسین دارد. در این سکانس بدلکاران به شکلی دیوانه وار از سقف خودروها آویزان شده اند و تصادفات وحشتناکی را به صورت واقعی به تصویر کشیده اند تا مخاطب با تمام وجد مواجهه تچاتلا و کولا را حس کند.

 

فیلم چشم طلایی GoldenEye

GoldenEye همآهنگ | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

شاید بازی دنیل کریگ در نقش جیمز باند به قدری جذاب و دیدنی بوده که بر فیلم های قدیمی این فرنچایز برتری داشته باشد، اما نباید از تلاش های رکوردشکنی بدلکاران فیلم های قبلی این فرنچایز غافل شد.فیلم چشم طلایی اولین حضور پیرس برازنان در نقش جیمز باند را در سال 1995 رقم زد. اثری که بدلکاری های آن چنان دیوانه کننده هستند که هنوز هم می توانند مخاطبان خود را شگفت زده کنند.

سکانس افتتاحیه این فیلم و انفجارهای متعدد آن با تلاش ارزشمند تیم بدلکاری پشت صحنه همراه بوده است. وین مایکلز که مسئولیت بدلکاری های اصلی این فیلم را بر عهده داشت به بالای سد رودخانه فریتزاسکا در سوئیس رفت و پرش باورنکردنی 220 متری انجام داد که رکورد پرش جهان در آن زمان را شکست و بهترین شیرین کاری در این فیلم محسوب می شد. پرش وین مایکلز و شیرین کاری های او به قدری خطرناک و دیوانه کننده بود که او قبل از رسیدن به زمین از هوش رفت و مرگ تقریباً حتمی تنها چند قدم با آن فاصله داشت.

 

فیلم مهاجمان کشتی گمشده Raiders of the Lost Ark

Raiders of the Lost Ark همآهنگ | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

سری فیلم های ایندیانا جونز نه تنها ژانر ماجراجویی را در تمام رسانه های سرگرمی تغییر داد، بلکه بازی تماشایی هریسون فورد در زمان خود تماشاگران را به وجد آورده بود.این بازیگر دوست داشتنی 80 ساله از سنین جوانی علاقه زیادی به اجرای بدلکاری در فیلم هایش داشت و شیرین کاری نمادین او در سال 1981 در Raiders of the Lost Ark اتفاق افتاد که افتتاحیه ای ماندگار در تاریخ سینما ایجاد کرد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این سکانس به طور کامل توسط خود هریسون فورد ضبط شده است و به دلیل تعهد بی چون و چرای او به این پروژه، در طول فیلمبرداری این سکانس دچار مشکلات عدیده ای شد که می توانست صدمات جسمی شدیدی را در پی داشته باشد. و حتی مرگ او به پایان می رسد. با وجود همه سختی ها، هریسون فورد موفق شد این سکانس را به پایان برساند. تعقیب سنگ غول پیکر با موفقیت انجام شده و یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه های تاریخ سینما را به تصویر می کشد.

 

فیلم سخت بمیر Die Hard

Die Hard همآهنگ | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

علیرغم اینکه بروس ویلیس در سال های اخیر با حضور در فیلم های کم ارزش طرفدارانش را ناامید کرد و در نهایت دچار زوال عقل شد و سینما را با هیبت ترک کرد، اما فراموش نکنیم که این بازیگر 68 ساله چه لحظات ناب و فراموش نشدنی را خلق کرده است.فیلم Die Hard در سال 1988 ژانر اکشن را متحول کرد و قهرمانی جذاب و دوست داشتنی را وارد سینما کرد. اما باید بدانید که محبوبیت این فیلم در آن زمان به راحتی به دست نیامد و عوامل پشت صحنه در یکی از مراحل فیلمبرداری عملاً بروس ویلیس را مرده تصور کردند.

در یکی از سکانس های این فیلم شاهد پریدن بروس ویلیس از پشت بام ساختمانی هستیم که در شرف انفجار است. او برای ضبط این سکانس در حالی از پشت بام یک ساختمان 5 طبقه پایین پرید که نیروهای امدادی و تیم بدلکاری برای بدترین وضعیت ممکن آماده شده بودند. اما پرش بروس ویلیس طبق برنامه پیش نرفت و در محل مورد نظر فرود نیامد و باعث ترس و وحشت عوامل پشت صحنه شد. در زمانی که همه فکر می کردند بروس ویلیس با مرگ حتمی مواجه است، او با صدمات جسمی نه چندان خطرناک در مقابل تماشاگران حاضر شد و خیال عوامل را راحت کرد.

 

فیلم مرد عنکبوتی Spider-Man

Spider Man همآهنگ | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

شاید سه گانه مرد عنکبوتی سام ریمی آنطور که شایسته آن بود به پایان نرسید، اما نمی توان از بدلکاری ها و سکانس های مبارزه دیدنی آن چشم پوشی کرد. علیرغم اینکه این سه گانه بدلکاری های جذاب و نمادینی دارد، اما معروف ترین لحظه آن مربوط به اولین فیلم مرد عنکبوتی است. زمانی که پیتر پارکر با اجرای تماشایی توبی مگوایر در سکانسی هیجان انگیز مجبور شد سینی غذای همکلاسی اش را از ریختن روی زمین نجات دهد.

برخلاف طرح اولیه، توبی مگوایر می خواست آن را به صورت کاملا واقعی ضبط کند، بنابراین سینی غذا را به دستش چسباند و این صحنه را 156 بار تکرار کرد تا در نهایت بتواند با موفقیت تمام محتویات آن را روی ایر جمع کند. موضوعی که نشان از تعهد او به نقش پیتر پکر داشت و باعث خلق یکی از سکانس های نمادین ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما شد.

 

فیلم مردان سیاه پوش Men in Black

Men in Black همآهنگ | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

زوج ویل اسمیت و تامی لی جونز سه گانه بسیار پرفروش و جذابی به نام مردان سیاه پوش را به ارمغان آوردند که دنیایی منحصر به فرد و استثنایی در سینما خلق کردند و تماشاگران را با آثار خود به وجد آوردند. با این حال، اولین فیلم مردان سیاه پوش نقش اساسی در تثبیت جایگاه این فرنچایز داشت و یکی از سکانس های اولیه آن توانست به سرعت توجه مخاطب را به خود جلب کند. در این سکانس تعقیب و گریز ما مامور K و J را در حال مبارزه با موجودی بیگانه در خیابان های شهر نیویورک می بینیم که همگی در یک استودیو به صورت کاملا واقعی ضبط شده اند.

در این سکانس ماشین ماموران مشکی پوش واژگون می شود و در حالی که در داخل ماشین گیر افتاده اند باید به فیلمبرداری ادامه دهند. فیلمبرداری این سکانس در حالی که ویل اسمیت و تامی لی جونز وارونه داخل ماشین گیر کرده اند به قدری جذاب و دیدنی است که این سکانس به تنهایی تاثیر مهمی در فروش و موفقیت اولین فیلم مردان سیاه پوش در سال 1997 داشت.

 

فیلم هری پاتر و جام آتش Harry Potter and the Goblet of Fire

Harry Potter همآهنگ | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

اگرچه فرانچایز پرفروش هری پاتر در ابتدا لحنی کودکانه داشت، اما به تدریج از فضایی تاریک و بزرگسالانه بهره برد که با نبردی خونین و حماسی در فیلم پایانی به پایان رسید. با این حال در فیلم هری پاتر و جام آتش شاهد یک شیرین کاری جالب از ستاره این مجموعه یعنی دانیل رادکلیف بودیم که می تواند آسیب های جسمی شدیدی را برای او به همراه داشته باشد. در یکی از سکانس های جذاب این فیلم شاهد تعقیب اژدهای آتشین و هری پاتر بودیم و در یک صحنه هری پاتر جارو خود را گم می کند و بر سقف مدرسه هاگوارتز آویزان می شود.

این مجموعه از سکانس ها که ترکیبی از فیلمبرداری واقعی و افکت های کامپیوتری CGI است در یک لحظه به تراژدی عجیبی ختم می شود. جایی که دنیل رادکلیف با وجود اتصال به کابل ایمنی از ارتفاع حدود 13 متری به زمین سقوط کرد که بعداً فاش کرد که در آن لحظه بسیار شوکه شده و باورش نمی شود که از این حادثه جان سالم به در ببرد.

 

فیلم دزدان دریایی کارائیب: سینه مرد مرده Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest

Pirates of the Caribbean همآهنگ | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

فرانچایز دزدان دریایی کارائیب، هم از نظر جلوه های بصری و هم از نظر بدلکاری، یکی از آثار شاخص تاریخ سینما محسوب می شود.اما معروف ترین شیرین کاری این مجموعه مربوط به فیلم Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest می باشد. جایی که جک اسپارو، ویل ترنس و دزد دریایی دیگر با قلب دیوی جونز در یک سینه تا مرگ بر روی یک چرخ آبی غول‌پیکر می‌جنگند، که تا حد امکان واقعی‌تر توسط یک تیم متخصص فیلم‌برداری شده است.

بدلکاری های هالیوود ضبط و فیلمبرداری می شود. در یک برنامه ریزی بسیار دقیق، خطرناک و چالش برانگیز، بدلکاران توسط یک کابل به بالای این چرخ بسته می شدند و باید با زمان بندی مناسب روی این چرخ متحرک مبارزه می کردند. ضبط این سکانس طاقت فرسا در فیلم Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest به قدری چشمگیر بود که در سال 2007 جوایز مختلفی را برای بدلکاران خود به ارمغان آورد.

 

فیلم طوفان شکن Stormbreaker

Stormbreaker همآهنگ | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

در رتبه اول این مقاله به سراغ فیلمی می رویم که احتمالا نام آن را نشنیده اید اما حضور آن در این رتبه می تواند شما را شگفت زده کند. فیلمی با الهام از رمان آنتونی هوروویتز و با وجود شکست در گیشه، نمی توان دستاورد پشت صحنه آن را نادیده گرفت. فیلم Alex Rider: Operation Stormbreaker که با نام طوفان شکن نیز شناخته می شود دارای سکانسی است که بازیگران نوجوان خود را در حین فیلمبرداری در معرض خطر زیادی قرار می دهد.

در معروف ترین سکانس این فیلم که شاهد تعقیب و گریز هیجان انگیزی بودیم، الکس پتیفر و سابینا پلجر در منطقه ای پر از 60 ماشین، 20 اتوبوس دو طبقه و 20 سوار اسب تعقیب کردند و اطراف آنها پر از انفجار و اکشن بود. صحنه هایی که فقط یک ثانیه اشتباه کافی بود تا هر یک از اعضای تیم بازیگری یا بدلکاری با مرگ حتمی مواجه شود. این سکانس ثبت شده در فیلم Stormbreaker به قدری جذاب و دیدنی است که به عنوان یکی از طولانی ترین صحنه های تعقیب و گریز ثبت شده در تاریخ شهر لندن انگلستان ثبت شده است.

 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی:
ایمیل:

دیدگاه ها