کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

50 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ از سال 1927- پارت اول
زمان مطالعه : 6 دقیقه
Spread the love



50 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ از سال 1927- پارت اول

 

50 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ از سال 1927- پارت اول، فضای بیرونی. دنیای درونی. جهان‌های جدید. مرزهای تکنولوژی. هوش مصنوعی. بهترین فیلم‌های علمی‌-تخیلی ما رو به جاهایی می‌برن که حتی در تصوراتمون هم نمی‌گنجن، آینده‌هایی غیرممکن رو خلق می‌کنن که در نهایت الهام‌بخش پیشرفت‌های تکنولوژیک دنیای واقعی می‌شن. فیلم‌های بزرگ این ژانر، با تصاویری شگفت‌انگیز و ایده‌هایی خارق‌العاده، از تجربه‌ی انسانی گرفته تا آینده‌ی بشریت رو بررسی می‌کنن. علمی‌-تخیلی یه ژانر بسیار متنوعه – از ماجراجویی‌های رنگارنگ فضایی گرفته تا تراژدی‌های تاریک و دیستوپیایی، چه در زمان حال، آینده‌ی دور یا حتی در کهکشانی خیلی دور.

 

 

The Best Sci Fi Movies

 

 

اگه دنبال لیستی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ هستی، جای درستی اومدی! تیم همآهنگ با بررسی‌های دقیق یه لیست از برترین فیلم‌های این ژانر، از شاهکارهای مدرن تا آثار کلاسیک و تأثیرگذار، آماده کرده. از اسپیلبرگ تا ریدلی اسکات، کوبریک تا کارپنتر، تو این لیست 50 فیلم برتر علمی تخیلی همه چیزی پیدا می‌شه. آماده‌ای؟ بخون و لذت ببر!

 

 

50) Silent Running (1972)

 

کارگردان: داگلاس ترامبول

بازیگران: بروس درن، کلیف پوتس، ران ریفکین

داگلاس ترامبول قبلاً تو فیلم‌هایی مثل “۲۰۰۱: ادیسه فضایی” تجربه جلوه‌های ویژه داشته، اما در “سایلنت رانینگ” خودش رو به عنوان کارگردان به نمایش گذاشته. این فیلم علمی تخیلی یه جورایی پیش‌درآمدی بر “وال-ای” محسوب می‌شه، جایی که منابع طبیعی زمین به پایان رسیده و انسانیت با نابودی روبروست. بروس درن نقش فریمن لوول رو بازی می‌کنه که عضو یکی از آخرین کشتی‌های حامل گیاهان زمینه. وقتی بهشون دستور داده می‌شه که این گیاهان رو نابود کنن، لوول سرپیچی می‌کنه و با کمک سه روبات دستیاری، به مراقبت از این گیاهان ادامه می‌ده. فیلمی که در عین حال درام، آرام و تأمل‌برانگیزه و یه هشدار محیط‌زیستی داره بدون اینکه پیامش رو به زور بهت تحمیل کنه.

 

 

Silent Running (1972)

 

 

 

49) High Life (2018)

 

کارگردان: کلیر دنی

بازیگران: رابرت پتینسون، ژولیت بینوش، میا گاث

اگه داستانش بهت شبیه یه فیلم گم‌شده از مایکل بی به نظر میاد – جنایتکارانی که توی فضا به سمت یه سیاهچاله می‌رن! – اما فیلم “High Life” کاملاً برعکسه، بیشتر به سبک علمی تخیلی فلسفی و وجودگرای دهه ۷۰ نزدیکه. رابرت پتینسون نقش مونته رو بازی می‌کنه، یکی از زندانیانی که به عنوان موش آزمایشگاهی در فضا استفاده می‌شن. فیلم تاریک، احساسی و گاهی بسیار خشونت‌آمیزه و بیشتر به جنبه‌های روانشناختی انسان می‌پردازه، همراه با تصاویری انتزاعی و بعضاً کابوس‌گونه.

 

High Life 2018

 

 

 

48) Snowpiercer (2013)

 

کارگردان: بونگ جون هو

بازیگران: کریس ایوانز، تیلدا سوینتون، سونگ کانگ هو

این فیلم بونگ جون هو، بر اساس رمان گرافیکی فرانسوی “Le Transperceneige” ساخته شده و بشریت باقی‌مانده رو در قطاری نشان می‌ده که روی سطح یخ‌زده‌ی زمین حرکت می‌کنه. کریس ایوانز نقش کورتیس رو بازی می‌کنه، یکی از آدمای بدبخت ته قطار که آماده‌ی انقلاب علیه نظامه. بونگ با این فیلم به مسائل طبقاتی می‌پردازه و با سبک منحصر به فرد خودش، ما رو به دنیایی تخیلی اما قابل تصور می‌بره.

 

 

Snowpiercer 2013

 

 

 

47) District 9 (2009)

 

کارگردان: نیل بلومکمپ

بازیگران: شارلتو کوپلی، دیوید جیمز

“منطقه ۹” نیل بلومکمپ، با ایده‌ی “بیگانگان غیرقانونی” جلو میاد. فیلم در دنیایی می‌گذره که موجودات بیگانه به نام “میگوها” بر فراز آسمان ژوهانسبورگ گیر افتادن. ویکوس ون دی مر (با بازی شارلتو کوپلی) موظفه که این بیگانگان رو از محل زندگی‌شون بیرون کنه، اما وقتی با تکنولوژی اونا آشنا می‌شه، نگاهش به کلی تغییر می‌کنه. فیلم با ایده‌های جدی، اکشن و لحظات ترسناک، به مسائل اجتماعی مثل تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی هم پرداخته.

 

District 9 2009

 

 

 

46) The Abyss (1989)

 

کارگردان: جیمز کامرون

بازیگران: اد هریس، مری الیزابت ماسترانتونیو

فیلم‌های علمی تخیلی معمولاً به دنبال حیات جدید در فضا هستن، اما جیمز کامرون در “The Abyss” به عمق‌های ناشناخته‌ی اقیانوس رفته. داستان درباره تیمی از غواص‌های حرفه‌ایه که به دنبال زیردریایی هسته‌ای گمشده می‌گردن و به کشفی عجیب‌تر دست پیدا می‌کنن. جلوه‌های ویژه فیلم هنوز هم دیدنیه و عشق کامرون به اعماق دریا و محیط‌ زیست در این فیلم به خوبی به نمایش در اومده.

 

The Abyss 1989

 

 

 

45) Children Of Men (2006)

 

کارگردان: آلفونسو کوارون

بازیگران: کلایو اوون، جولیان مور

فیلم “فرزندان انسان” یه دیستوپیای انسانی و به‌شدت ملموسه. سال ۲۰۲۷، بشریت به ناباروری رسیده و جهان در هرج‌ومرجه. در بریتانیا، که از معدود مکان‌های نسبتاً آرومه، کلایو اوون نقش یک بروکرات رو بازی می‌کنه که بهش مأموریت داده می‌شه تا یه زن باردار رو به پناهگاهی برسونه.

 

 

Children Of Men 2006

 

 

44) Donnie Darko (2001)

 

کارگردان: ریچارد کلی

بازیگران: جیک جیلنهال، پاتریک سوویزی

“دانی دارکو” ثابت کرد که یه فیلم علمی تخیلی می‌تونه بدون نیاز به بودجه‌ی کلان هم موفق باشه. این اولین فیلم مستقل ریچارد کلی بود که با داستانی پیچیده از سفر در زمان و واقعیت‌های انعطاف‌پذیر، ماجرای یه دانش‌آموز افسرده به نام دانی دارکو رو روایت می‌کنه (با بازی جیک جیلنهال). روایت چرخشی از زمان، تونل‌های زیرزمینی و دیدن خرگوشی با چشمان براق از عناصریه که این فیلم رو خاص کرده. کلی تونسته با این عناصر علمی تخیلی سنگین، یه درام ساده‌ی کاراکترمحور بسازه. موسیقی فوق‌العاده و فضای عجیب فیلم باعث شد تا به یه اثر کالت تبدیل بشه. “دانی دارکو” تماشاگر رو تشنه‌ی بیشتر می‌ذاره، فقط سراغ دنباله‌ی غیررسمی S. Darko نرو!

 

 

Donnie Darko 2001

 

 

 

43) Eternal Sunshine Of The Spotless Mind (2004)

 

کارگردان: میشل گوندری

بازیگران: جیم کری، کیت وینسلت

دستکاری حافظه معمولاً تو ژانر علمی تخیلی برای تریلرهای فراموشی یا اکشن‌های پیچیده استفاده می‌شه، اما در “درخشش ابدی یک ذهن پاک”، میشل گوندری و نویسنده‌اش چارلی کافمن از این تکنیک برای بررسی وضعیت انسان، به‌خصوص قلب‌شکسته ای استفاده کردن. داستان درباره اینه که وقتی عشق تموم می‌شه چی می‌شه؟ اگه بتونی تمام خاطرات خوب و بد رو از ذهنت پاک کنی، این کار رو می‌کنی؟ جیم کری در نقش جوئل بعد از اینکه می‌فهمه نامرد سابقش (کیت وینسلت) خاطراتش رو پاک کرده، تصمیم می‌گیره همون کار رو انجام بده. اما در حین پاک کردن خاطراتش، دوباره احساساتش نسبت به اون بیدار می‌شه. تکنولوژی این فیلم شاید تخیلی باشه، ولی احساساتش کاملاً واقعی هستن.

 

 

Eternal Sunshine Of The Spotless Mind 2004

 

 

 

42) Predator (1987)

 

کارگردان: جان مک‌تیرنان

بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، کارل ویترز

“اگه خونریزی کنه، می‌تونیم بکشیمش.” این جمله یکی از نمادین‌ترین دیالوگ‌های فیلم “غارتگر” هست. تو این فیلم اکشن و علمی-تخیلی دهه ۸۰، آرنولد شوارتزنگر نقش فرمانده‌ای به نام داچ رو بازی می‌کنه که با تیم نظامی‌اش در جنگلی عجیب باید با دشمنی نامرئی که سلاح‌های پیشرفته و دید حرارتی داره، مبارزه کنه. “غارتگر” یه استعاره از جنگ ویتنامه، ولی با یه فرق علمی-تخیلی که در نهایت نشون می‌ده نیروی نظامی می‌تونه بر دشمن غلبه کنه. طراحی موجود غارتگر با ماسک ترسناک، موهای بلند و دندان‌های وحشتناک، به اندازه کافی نمادین شد تا دنباله‌ها و بازسازی‌های زیادی براش ساخته بشه.

 

Predator 1987

 

 

 

41) Stalker (1979)

 

کارگردان: آندری تارکوفسکی

بازیگران: الکساندر کایدانوفسکی، آناتولی سولونیتسین

تارکوفسکی کارگردانی نیست که فیلم‌های علمی-تخیلی‌اش برای عموم مردم باشه. “استاکر” از اون دست فیلم‌های سنگینه که سه مرد رو دنبال می‌کنه – یک نویسنده، یک دانشمند و استاکر (راهنمایی که اونا رو همراهی می‌کنه) – که به یه منطقه‌ی ممنوعه سفر می‌کنن، جایی که ظاهراً موجودات بیگانه حضور داشتن. داستان فیلم درباره ایمان، علم و هنر است و با تصاویر تاریک و وهم‌انگیز، پر از نشانه‌های پسا‌هسته‌ایه. شاید فیلمی سخت‌فهم باشه، اما برای کسانی که حوصله و تمرکز دارن، تجربه‌ای پربار خواهد بود. تأثیرات این فیلم رو می‌شه تو آثار مختلفی دید، از جمله اقتباس “نابودی” اثر الکس گارلند.

 

Stalker (1979)

 

 

 

امیدواریم لذت برده باشید، پارت های بعدی این پست به زودی در رسانه همآهنگ قرار می گیرد.

 

 

اختصاصی از رسانه همآهنگ

 

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی:
ایمیل:

دیدگاه ها