کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

سید جواد هاشمی

 

سید جواد هاشمی با عنوان کامل سید جواد هاشمی‌پور اصل (زادهٔ ۲۷ دی ۱۳۴۴) بازیگر، نویسنده و کارگردان ایرانی است. او فعالیت گسترده‌ای در آثار وابسته به دفاع مقدس داشته است. پدرش پیش از انقلاب ۱۳۵۷ آهنگساز و پس از آن وکیل دادگستری بود. او دانش‌آموختهٔ رشتهٔ کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. هاشمی بازیگری را در سال ۱۳۵۸ با حضور در تئاتر آغاز کرد. نخستین حضور سینمایی او در فیلم پرواز در شب (۱۳۶۵) بود.

 

او در ابتدا مسئول حراست یکی از شبکه‌های تلویزیون جمهوری اسلامی بود، اما بعد از آنکه در یکی از سکانس‌های یک تله‌فیلم برای چند ثانیه به ایفای نقش پرداخت مورد توجه کارگردان آن تله‌فیلم واقع شد. اولین کار جدی او، تئاتر حج ابراهیم، حج عاشورا در سال ۱۳۵۸ به کارگردانی کمال‌الدین قراب در تئاتر شهر بود. او پس از آن کارهای گوناگونی در زمینهٔ سرود و آهنگ‌های انقلابی ارائه کرد، تا آنکه در سال ۱۳۶۵ با بازی در فیلم سینمایی پرواز در شب ساختهٔ رسول ملاقلی‌پور رسماً وارد عرصهٔ سینما شد. اولین کار تلویزیونی وی مجموعه سیمرغ در سال ۱۳۷۰ بود. عمده شهرت سید جواد هاشمی بخاطر شهید شدن در مجموعه کارهایش است که به گفته خودش تاکنون ۲۹ بار در فیلم‌هایش شهید شده است.

 

از جمله اثار او میتوان به مظلوم اول، تنها، افسون، شهر باران، پنج دقیقه تا مرز، به سوی خورشید، پرواز روح و “منصور 1399” اشاره کرد.

 

list