کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

رتبه بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز
زمان مطالعه : 11 دقیقه
Spread the love



رتبه بندی فیلم‌های کریستوفر نولان بر اساس امتیاز راتن تومیتوز

 

کریستوفر نولان را یکی از معتبرترین و مطرح ترین کارگردانان حال حاضر هالیوود می دانند که در طول دو دهه گذشته توانسته فیلم های بسیار جذاب و دیدنی را برای مخاطبان به ارمغان بیاورد. نولان تاکنون 12 فیلم را کارگردانی کرده است، از جمله سه گانه شوالیه تاریکی (کریستین بیل) با بازی کریستین بیل در نقش بتمن. در عین حال اکثر فیلم های او به خاطر داستان های منحصر به فرد، فیلمبرداری خاص و همچنین بازیگران درخشان و برجسته شهرت دارند.

جدیدترین فیلم کریستوفر نولان نیز فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer) است که داستان پدر بمب اتم را به تصویر می‌کشد و بازیگران برجسته و درخشانی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند که شامل کیلین مورفی، رابرت داونی جونیور، امیلی بلانت، مت دیمون و تعداد زیاد دیگری است.

 

۱۲. فیلم تنت (Tenet)

…..

tenet 1280x640 1

فیلم Tenet
محصول سال: ۲۰۲۰
امتیاز راتن تومیتوز: ۶۹ درصد

Tenet، اثری علمی تخیلی، اکشن و بسیار جاه طلبانه از کریستوفر نولان با بازی جان دیوید واشنگتن و رابرت پتینسون است. در این اثر، نولان برداشتی منحصر به فرد از مفهوم سفر در زمان و دستکاری زمان ارائه می دهد، مشکلی که در دیگر فیلم های او نیز دیده می شود. با این حال، به نظر می رسد که این فیلم گیج کننده ترین او باشد زیرا شما باید زمان زیادی را صرف کشف جهت معکوس سفر کنید که پیگیری داستان را دشوار می کند.

با وجود مفهومی که ممکن است برای برخی افراد گیج کننده باشد، صحنه ها و افکت های مبارزه بسیار خوب بودند. این اثر در اواسط اپیدمی کرونا اکران شد و انتظار می رفت گیشه را تکان دهد اما با وجود این حتی نتوانست بودجه خودش را جبران کند. فیلم تنت علاوه بر میانگین نمرات منتقدان برای این اثر، عملکرد خوبی در گیشه نداشت، اما با وجود این، پنجمین فیلم پر فروش سال شد و توانست بینندگان زیادی را در گیشه به خود جذب کند.

 

۱۱. فیلم میان ستاره‌ای (Interstellar)

….

interstellar 1 1280x640 1

فیلم Interstellar

محصول سال: ۲۰۱۴
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۳ درصد

هیجان انگیزترین و از نظر بصری خیره کننده ترین فیلم علمی تخیلی کریستوفر نولان، بین ستاره ای، یک ماجراجویی فضایی هیجان انگیز، علمی تخیلی و منحصر به فرد است که تجربه ای خارق العاده است. این فیلم داستان یک فضانورد سابق به نام کوپر با بازی متیو مک کانهی را دنبال می کند که اکنون یک کشاورز است اما تصمیم می گیرد برای یافتن سیاره دیگری برای نجات بشریت به فضا برود.

کریستوفر نولان در فیلم «میان ستاره‌ای» از زمان متفاوت استفاده کرد. در آن، کوپر در حالی که دخترش مورف روی زمین است و مصمم به حل معادله حل نشده ای است که به پدرش کمک می کند، به کاوش در اعماق فضا می پردازد. کریستوفر نولان توانست جلوه سفر در یک سیاهچاله را به تصویر بکشد که بیننده را با انگشتان به دهان رها می کند.

 

۱۰. فیلم پرستیژ (The Prestige)

…..

The Prestige 3007 1280x640 1

فیلم The Prestige

محصول سال: ۲۰۰۶
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ درصد

در ظاهر، The Prestige بر اساس رقابت بین دو شعبده باز به نام های رابرت آنژیر (هیو جکمن) و آلفرد بوردن (کریستین بیل) ساخته شده است که سعی می کنند ترفندهای جدید و خارق العاده ای ارائه دهند و در عین حال سعی در خراب کردن یکدیگر دارند. برای فهمیدن رازهای دیگر داستان این اثر همچنان به یک تریلر روانشناختی گیرا و هیجان انگیز تبدیل می شود، در حالی که دیوید بووی نیز در این اثر نقش مخترع معروف نیکولا تسلا را بازی می کند.

فیلم پر از نکات ظریف و انحرافاتی است که تماشاگر را مانند موش در پیچ و خم در جستجوی داستان خود می کشاند. بازیگران اصلی فیلم توانستند به خوبی از عهده نقش های خود برآیند و به کریستوفر نولان کمک کردند تا فیلمی درخشان و برجسته به ارمغان بیاورد.

 

۹. فیلم تعقیب (Following)

…..

following 1280x640 1

محصول سال: ۱۹۹۸
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ درصد

اولین تجربه سینمایی کریستوفر نولان فیلم «تعقیب» بود که او علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و حتی تدوین آن را نیز بر عهده داشت. این اثر به گونه ای طراحی شده است که کمترین هزینه ممکن را داشته باشد در حالی که مدت زمان این اثر تنها کمی بیش از یک ساعت است که آن را به کوتاه ترین فیلم او نیز تبدیل می کند.

این فیلم داستان نویسنده‌ای آشفته را دنبال می‌کند که با یک دزد دست به سرقت‌های زنجیره‌ای می‌زند تا برای رمانش الهام بگیرد. نکته جالب در مورد شخصیت دزد در این فیلم نام اوست. نام او کاب است که نام شخصیت اصلی فیلم Inception با بازی لئوناردو دی کاپریو نیز هست، اگرچه این دو تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

در هر صورت کریستوفر نولان توانست در مدت زمان کوتاه این فیلم شخصیت های زیادی را به مخاطب معرفی کند و همچنین چرخش های داستانی زیادی ایجاد کند که این فیلم را به اثری  جذاب تبدیل کرده است و این موارد بر اساس سبک و سیاق فیلمسازی او است.

 

۸. فیلم بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins)

…..

batman begins 1280x640 1

فیلم Batman Begins
محصول سال: ۲۰۰۵
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ درصد

پس از فیلم بسیار بد و فاجعه بار بتمن و رابینین (بتمن و رابینین) که در سال 1997 روی پرده سینما اکران شد، ایجاد یک برداشت جدید از بتمن بسیار دشوار و در عین حال بسیار خطرناک به نظر می رسید. اما هشت سال پس از آن فیلم فاجعه‌بار، کریستوفر نولان توانست اثری خارق‌العاده بر اساس شوالیه تاریکی را به سینما بیاورد.

فیلم «بتمن آغاز می کند» آغازگر سه گانه ای بود که توانست جنبه های مختلف شوالیه تاریکی را به تماشاگران نشان دهد و تحسین منتقدان را برانگیخت. این اثر نه تنها مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، بلکه مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت و همین امر باعث شده تا این اثر و دنباله های آن در زمره بهترین اقتباس های کمیک دی سی قرار گیرند.

Batman Begins به دلیل جلوه های ویژه کاربردی، شیرین کاری های سنتی، استفاده از مینیاتورها و همچنین مبارزات عالی که در دو دنباله آن نیز وجود داشت مورد تحسین قرار گرفت. به غیر از کریستین بیل در نقش بتمن، لیام نیسون همچنین در نقش راس الغول، رهبر لیگ سایه ها که بروس وین با آن تمرین می کرد، بازی می کند. علاوه بر این هانس زیمر موسیقی متن فوق العاده این اثر را نیز ساخته است.

 

۷. فیلم تلقین یا سرآغاز (Inception)

…..

joseph gordon levitt in inception 3007 1280x640 1

محصول سال: ۲۰۱۰
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ درصد

تلقین شاید پیچیده ترین فیلم نولان و یکی از آن فیلم هایی باشد که پایان مبهم آن هنوز بین طرفداران و تماشاگران سینما مورد بحث است. این فیلم داستان کاب با بازی لئوناردو دی کاپریو را دنبال می کند که گروهی از دزدان را رهبری می کند که بدون اینکه هدف متوجه شود اطلاعات را از ضمیر ناخودآگاه اهداف خود می دزدند.

استفاده از زمان در این فیلم بسیار حماسی و جالب است. هر ناخودآگاهی لایه‌هایی دارد و هر بار که عمیق‌تر می‌شوید، زمان بیرون کندتر می‌شود. کاب اعتراف می کند که 50 سال را با همسرش مال، با بازی مایون کوتیار گذرانده است، در حالی که در واقعیت آنها فقط یک شب ایستاده بودند. البته برای فهمیدن تمام قوانین و نکات فیلم «تلقین» باید چندین بار آن را تماشا کنید، اما وقتی خوب آن را درک کنید، متوجه خواهید شد که چه فیلم شگفت انگیزی است.

 

۶. فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises)

…..

dark knight rises 3007 1280x640 1

فیلم The Dark Knight Rises

محصول سال: ۲۰۱۲
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ درصد

فیلم «شوالیه تاریکی برمی خیزد» آخرین سه گانه شوالیه تاریکی محسوب می شود که داستان این مجموعه را به پایان می رساند. داستان بتمن را روایت می کند که پس از وقایع شوالیه تاریکی شکست خورده و آسیب دیده و هشت سال مخفی شده است. بن با بازی تام هاردی، یکی از اعضای تبعیدی لیگ سایه ها، به شهر گاتهام می رسد و با کار گذاشتن بمب در سراسر شهر، مردم را خراب می کند و گروگان می گیرد.

نکته قابل توجه در مورد این فیلم بازی درخشان و خاطره انگیز تام هاردی در نقش بن است به طوری که او توانسته خارق العاده ترین وجوه این شخصیت کمیک بوکی را به شکلی باورپذیر برای مخاطب به نمایش بگذارد.

 

۵. فیلم بی‌خوابی (Insomnia)

….

insomnia 1280x640 1
محصول سال: ۲۰۰۲
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ درصد

تنها فیلم کریستوفر نولان که فیلمنامه آن را ننوشته یا با هیچ کس دیگری همکاری نکرده است، فیلم «بی خوابی» محصول سال 2002 است که فیلمنامه آن را هیلاری سلتز نوشته است. این فیلم داستان دو کارآگاه در لس آنجلس را دنبال می کند که در حال تحقیق در مورد یک قتل در آلاسکا هستند. دورمر با بازی آل پاچینو پس از قتل تصادفی همکارش مورد بازجویی قرار می گیرد، در حالی که احساس گناه و روشنایی مداوم روز و شب در آلاسکا باعث می شود که او از بی خوابی رنج ببرد.

حضور آل پاچینو در این فیلم جنایی و معمایی جالب توجه است و علیرغم اینکه وی پیش از این در چنین آثاری ایفای نقش کرده است، این اثر جزو معدود فیلم هایی است که رابین ویلیامز کمدین معروف توانسته بازی درام خود را به رخ بکشد.

 

۴. فیلم دانکرک (Dunkirk)

…..

dunkirk 1280x640 1

محصول سال: ۲۰۱۷
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ درصد

«دانکرک» اولین فیلم کریستوفر نولان درباره جنگ است و همچنین اولین اثر او پس از چندین سال است که در آن هیچ بازیگری نقش آفرینی نمی کند. البته در این اثر بازیگران مطرح و بزرگی چون تام هاردی، کیلیان مورفی و مایکل کین در نقش های فرعی حضور دارند.

فیلم دانکرک داستان سفر چند سرباز متفقین را روایت می کند که در سواحل دانکرک فرانسه گیر افتاده اند، در حالی که نیروهای آلمانی در تلاش برای نابودی آنها هستند. این فیلم نامزد بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در جوایز اسکار شد و با فروش جهانی 527 میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم جنگ جهانی دوم است. این همان فیلمی است که شما را فوراً وارد اکشن می کند و شما را در تمام مدت آنجا نگه می دارد.

 

۳. فیلم یادگاری (Memento)

…..

memento 1 1280x640 1

فیلم Memento
محصول سال: ۲۰۰۰
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ درصد

یکی دیگر از فیلم های پیچیده و گیج کننده کریستوفر نولان، فیلم «یادبود» است که روایتی از هم گسیخته و نامنظم دارد. فیلم درباره لئونارد با بازی گای پیرس است که از فراموشی درونگرا رنج می برد و پس از حمله دو مرد قادر به ایجاد خاطرات جدید نیست. همین امر باعث شد که روایت این اثر از هم گسیخته شود و در آن سکانس های سیاه و سفید به ترتیب زمانی و سکانس های رنگی به ترتیب زمانی معکوس ارائه شود.

مخاطب و همچنین لئونارد باید دریابند که جان جی کیست، چه ارتباطی با مرگ همسرش دارد و دیگر شخصیت های داستان چه ارتباطی با یکدیگر دارند. بدون اینکه چیزی در مورد توضیح این فیلم بخوانید، باید حداقل سه بار این اثر را تماشا کنید تا شاید به طور کامل آن را درک کنید و داستان آن را درک کنید.

 

۲. فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer)

…..

cillian murphy in oppenheimer 2023 6 1280x640 1

محصول سال: ۲۰۲۳
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ درصد

کیلیان مورفی در فیلم اپنهایمر نقش شخصیت تاریخی رابرت جی اوپنهایمر را بازی می کند. این فیلم مهیج، بیوگرافی و حماسی که در سال 2023 اکران شد، زندگی و حرفه ی اوپنهایمر، فیزیکدان نظری که پروژه منهتن را رهبری می کرد، به تصویر می کشد و همین امر باعث شد تا او بعداً در جامعه علمی به شهرت برسد و او نیز به شهرت برسد. معروف به پدر بمب اتمی.

کیلیان مورفی در کنار بازیگران بسیار درخشانی که در فیلم «اپنهایمر» به ایفای نقش می پردازند، به خوبی در نقش اوپنهایمر قرار گرفته و توانسته نقش دانشمندی متضاد، متفکر و صریح را بازی کند که به خوبی کار می کند. جنجال های او را به مسیری سیاسی تر سوق داده است. داستان عمیق اوپنهایمر با جلوه های جسورانه، موسیقی متن مسحورکننده و سرعت آهسته ای که باعث ایجاد تنش در طول فیلم می شود، روایت می شود.

فیلم «اپنهایمر» توانست طرفداران و منتقدان را هم تحت تأثیر قرار دهد و امتیاز بالایی کسب کند. این اثر در حال حاضر در سایت روتن تومیتوز به همراه «شوالیه تاریکی» امتیاز ۹۴ درصد را دارد. البته ممکن است با اضافه شدن چند نقد دیگر این امتیاز کاهش پیدا کند اما به هر حال این فیلم توانسته در صدر فیلم شناسی کریستوفر نولان قرار بگیرد.

 

۱. فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

…..

the dark knight 1280x640 2
محصول سال: ۲۰۰۸
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ درصد

دومین و بهترین فیلم از سه گانه شوالیه تاریکی است که در سال 2008 اکران شد، این اثر توانست مسیر فیلم های ابرقهرمانی و همچنین سینما را تغییر دهد و در مرکز آن یک فیلم هیجانی و جنایی عالی قرار دارد. با بازی درخشان و خیره کننده کریستین بیل و هیث لجر در نقش های اصلی. این در حالی است که از بازیگران مکمل بسیار خوبی مانند گری اولدمن، مایکل کین، مورگان فریمن و آرون اکهارت بهره می برد.

هیث لجر توانست پس از مرگش جایزه اسکار را برای بازی نمادین و خیره کننده خود در نقش جوکر دریافت کند. این فیلم در عین حال باعث شد تا اسکار تعداد نامزدهای بهترین رده فیلم خود را به 10 نفر برساند به طوری که فیلم «شوالیه تاریکی» نیز در میان نامزدها قرار گرفت.

 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی:
ایمیل:

دیدگاه ها