کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

مرده شیطانی از چه آثاری الهام گرفته؟
زمان مطالعه : 9 دقیقه
Spread the love



مرده شیطانی از چه آثاری الهام گرفته؟

فیلم ترسناک Evil Dead 2023 یکی از آثار موفقی است که ممکن است به جذابیت این ژانر کمک کند. اما آیا می دانید کدام آثار کلاسیک الهام بخش فرنچایز Evil Dead بودند؟در پاییز سال 1979، سام ریمی کارگردان به همراه بروس کمپبل و دیگر بازیگران و عوامل به جنگل های تنسی رفتند، جایی که قرار بود فیلمبرداری «مردگان شیطانی» یا «مردگان شیطانی» آغاز شود.

البته این نامی نبود که از ابتدا برای این فیلم در نظر گرفته شده بود، در ابتدا قرار بود نام این فیلم «کتاب مردگان» باشد و عناوین پیشنهادی دیگری هم وجود داشت که ممکن بود انتخاب شوند. اما خوشبختانه ریمی چشمی به گیشه هم داشت و به همین دلیل نامی را انتخاب کرد که بیشتر توجه مخاطب را به خود جلب کند. عنوانی که امروز می بینیم بیش از هر نام دیگری با این فیلم و مضمون آن هماهنگ است، نامی کوتاه و ترسناک که خیلی سریع جلب توجه می کند.

 

سم ریمی به همراه بروس کمبل و دیگر اعضای تیم سازنده فیلم مرده شریر

 

اما بد نیست بدانید این اولین باری نبود که رمی و دوستانش روی یک پروژه ترسناک کار می کردند. در واقع یک سال قبل از ساخت فیلم Wicked Dead، این فیلمساز جوان ۱۶۰۰ دلار برای ساخت یک پروژه مفهومی نیم ساعته به نام «در درون جنگل» هزینه کرد و هدف از این کار نشان دادن استعداد اعضای تیمش بود. واضح است که قرار نبود این فیلم کوتاه وسواس گونه باشد و فقط برای تماشا و ارزیابی ساخته شده است. اما دیدن ایده ها و تکنیک هایی که در آن به کار رفته و بعدها ریمی در دیگر آثارش به کار برد خالی از لطف نیست.

در واقع این فیلم کوتاه و مفهومی توانسته بودجه کافی برای ساخت فیلم مرده شیطانی را فراهم کند. این فیلم در سال 1981 پس از موفقیت «هالووین» و «جمعه سیزدهم» اکران شد و به یکی از پرفروش ترین فیلم های زمان خود تبدیل شد. در آن مرحله شاید خود سام ریمی هم تصور نمی کرد که فیلم مردگان شیطانی به یکی از آثار کالت و برجسته دنیای ترسناک تبدیل شده و شاهد ساخت دو دنباله، بازسازی، سریال تلویزیونی و حتی جدید باشد. نسلی از فیلم های ترسناک که همه آنها به موضوع شیطان و تسخیر شدن می پردازند. اولین نمونه از این آثار سینمایی را باید فیلم «مردگان شیطانی برمی خیزد» دانست که آغاز این مسیر بود.

 

تصویری از دختر ترسناک فیلم مرده شریر یا شیطان مرده که از دریچه زیرزمین بالا کشیده است

 

Dead Devil به طرز باورنکردنی تأثیرگذار بود و موضوع یک کلبه ترسناک در جنگل را به عنوان یک زیر ژانر خاص خود تثبیت کرد و راه را برای آثاری مانند تب کابین، تاکر و دیل علیه شیطان هموار کرد. Tucker & Dale vs. Evil و Cabin in the Woods ،The Cabin in the Woods البته از آنجایی که Dead Devil به عنوان یک اثر پیشگام و الهام بخش شناخته می شود، باید به این نکته نیز اشاره کرد که مفهومی که این فیلم بر اساس آن ساخته شده بود، کاملاً بدیع نبود.

در واقع، 13 سال قبل از اینکه رایمی فیلم Into the Jungle را بسازد، یک فیلمساز جوان دیگر با دوستانش فیلمی به نام Equinox ساخته بود، یک فیلم ترسناک بسیار کم‌ هزینه با سبک غیر معمول فیلم‌سازی که از پیش‌فرض مشابهی پیروی می‌کرد.

برای درک بهتر این شباهت، شاید بد نباشد نگاهی به خط داستانی این فیلم بیندازیم. قرون وسطی با تصویری از مرد جوانی به نام دیوید با بازی ادوارد کانل شروع می شود که دیوانه وار در جنگل فرار می کند، او از تهدیدی نادیده می ترسد و به همین دلیل فقط به فرار فکر می کند. دیوید سرانجام به جاده می رسد که در آنجا با یک ماشین بدون راننده برخورد می کند.

سپس به یک سال و یک روز بعد می‌رویم، جایی که یک خبرنگار برای بررسی مرگ مرموز دوستان دیوید به یک بخش روان‌ پزشکی مراجعه می‌کند. اما چه کسی قرار است به او کمک کند؟ بله، خود دیوید که اکنون در حالت سردرگمی است. رفتار دیوید با دیدن عکسی از دکتر واترمن، استاد قدیمی خود، ناگهان تبدیل به خشونت می شود.

 

پوستر فیلم اعتدالین

 

سپس گزارشگر را می بینیم که در حال گوش دادن به نواری از اظهارات دیوید از زمانی که برای اولین بار وارد بخش روان شد. دیوید توضیح می دهد که چگونه دکتر واترمن او را صدا کرد تا فوراً به کابین او در کوهستان بیاید. بهترین دوست دیوید جیم (فرانک بونر) به همراه دوستش ویکی (رابین کریستوفر) و دوست مشترکشان سوزان (باربارا هویت) نیز در این سفر با او هستند. وقتی به مقصد می رسند، کلبه را خراب می بینند و هیچ نشانی از دکتر واترمن نمی یابند. در این بین آنها با پیرمرد دیوانه ای روبرو می شوند که در حین جستجو در غاری نزدیک کلبه کتابی عجیب پیدا کرده است.

این کتاب مملو از نمادهای اسرارآمیز و تصاویر شوم و ناخوشایند است و در کنار آن یادداشت های دکتر واترمن نیز در داخل کتاب موجود است که نشان می دهد آزمایش هایی که وی انجام داده باعث رها شدن موجودات اهریمنی شده و در نهایت یکی از آنها نابود شده است.

اما اوضاع در شرف بدتر شدن است. گروه جوان به زودی رد پای بزرگی را در غار مجاور پیدا می کنند و همچنین قلعه ای را می یابند که گاهی به طور تصادفی ظاهر می شود و سپس ناپدید می شود. دکتر واترمن نیز پس از گرفتن کتاب از دیوید می میرد و جسدش ناپدید می شود. سپس جوانان وحشت زده با آسمودئوس (جک وودز) که به نظر می رسد یک تکاور است، روبرو می شوند.

اما آنها هنوز شاهد قدرت واقعی پنهان شده در کتاب نیستند و قبل از اینکه آسمودئوس ماهیت واقعی خود را آشکار کند و به یک دیو بالدار تبدیل شود، مجبور می شوند با موجودی بزرگ و گوریل مانند و همچنین غارنشین غول پیکر روبرو شوند. در نهایت بیننده دیوید را می بیند که برای جان خود می دود، همان صحنه هایی که در ابتدا دیدیم. در پایان، ذهن بیننده با این سوال که آیا دیوید تنها بازمانده این حوادث شوم است یا خیر، نگران می شود؟

 

مردی درحال تعقیب یک هیولا و تلاش برای سنگ زدن به او در فیلم اعتدالین

 

فیلم «اعتدال» بیشتر یک پروژه عاشقانه برای سازندگانش بود، پروژه ای با حضور فیلمساز و تهیه کننده جوان «دنیس موران»، «مارک مک گی» به عنوان نویسنده و همچنین «دیوید آلن» انیماتور استاپ موشن که دور هم جمع شدند تا این فیلم هیولا را بسازید. موران همچنان آثار موفقی در زمینه جلوه های ویژه داشت که حتی جایزه هم برد. از این میان می توان به هشت جایزه اسکار برای آثاری چون «امپراتوری ضربه می زند»، «آبیس» و «پارک ژوراسیک» اشاره کرد.

با دور هم جمع شدن این هنرمندان با استعداد و خوش ذوق، جای تعجب نیست که چرا جلوه های ویژه نمایش داده شده در این فیلم، ارزش تماشا کردن دارند. موجودات استاپ موشن که با وجود بودجه کم، خوش ساخت هستند. البته واضح است که این موجودات به اندازه موجودات جادویی خلق شده در عصر تکنولوژی واقعی و چشم نواز نیستند. اما روند داستان، بازی های درخشان و فضای کلی فیلم به گونه ای است که تماشای آن به تجربه ای مفرح تبدیل می شود. از طرفی موران و دوستانش در طول روز مشغول فیلمبرداری بودند اما بدون منبع نور مناسب به نوعی توانستند حال و هوای روزهای آفتابی کالیفرنیا را تداعی کنند که این هم نکته جالبی است.

 

یکی از موجودات شریر نشان داده شده در فیلم اعتدالین

 

کار تصویربرداری و ساخت این اثر دو سال به طول انجامید و سپس به دلایلی کار با وقفه مواجه شد تا اینکه تهیه کننده ای به نام «جک اچ جک اچ هریس» که پیش از این با ساخت فیلم ترسناک The Blob شناخته می شد وارد عرصه شد. تدوینگر به نام جک وودز را استخدام کرد تا صحنه های اضافی را با حضور بازیگران اصلی فیلمبرداری کند، آنها را دوباره ویرایش کند و در نهایت فیلم را برای اکران در سینما آماده کند.

فیلم «معتدل ها» در سال 1970 اکران شد، فیلمی که ترکیبی از صحنه های قدیمی و جدید بود. از آنجایی که بین فیلمبرداری اولیه در سال 1965 و اکران فیلم فاصله وجود داشت، بیننده به وضوح می توانست پیر شدن بازیگران را ببیند.

البته شباهت این فیلم با فیلم Wicked Dead تنها به موضوع و خط داستانی محدود نمی شود. فراموش نکنید که هر دو پروژه جزو کارهای کم هزینه بودند. درست است که رایمی برای پروژه مفهومی خود بیشتر هزینه کرد، اما همچنان پروژه ای کم هزینه بود که نیاز به نبوغ علمی زیادی داشت. البته Evil Dead در نهایت با بودجه 375000 دلاری ساخته شد که در مقایسه با هزینه ای که برای نمونه اولیه در حال کار صرف شده، اثری گران به حساب می آمد. با این وجود، همچنان تمرینی در زمینه فیلمسازی DIY بود، تمرینی که با شروع فصل زمستان فشار بیشتری بر بازیگران و عوامل فیلم وارد کرد.

 

مرد غارنشین فیلم اعتدالین

 

حالا که به فیلم قدیمی اما همچنان پرطرفدار «مردگان شیطانی» برگشتیم، باید کمی درباره حال و هوای فیلمبرداری این فیلم صحبت کنیم. ریمی با یادآوری خاطرات آن دوران می گوید در حالی که هوا سرد بود، لباس زمستانی نداشتند و در آن هوای سرد باید 16 ساعت کار می کردند. همچنین امکانات زیادی نداشتند، غذا در دسترس نبود و فقط قهوه فوری می خوردند.

اما با وجود همه سختی ها، یکی از خوبی های فیلم Dead Devil این است که می توان رد پای فیلمساز را در هر گوشه ای دید. وقتی این اشتیاق و احساس تعلق وجود داشته باشد، نادیده گرفتن محدودیت ها یا حداقل تحمل آنها آسان تر می شود. سبک کارگردانی رایمی متمایز است، با زوم های تصادفی یا نماهای P.O.V (نقطه دید) که نیروی شیطانی را نشان می دهد که در جنگل پرسه می زند.

با گذشت سالها، تماشای آن لحظات همچنان از نوعی کمال صحبت می کند. لحظاتی که با بستن دوربین به چوب و دویدن در جنگل ثبت شده است. این افکت آنقدر خوب عمل کرد که رایمی حتی در ساخت مرد عنکبوتی ۲ که بودجه بسیار بالاتری داشت از این روش استفاده کرد.

 

evil dead crews in water

 

سالیوان در پایان معتقد است که فیلم «اعتدال‌گرایان» انگیزه‌ای برای رسیدن به اهدافش در دنیای سینما بوده است. وی خاطرنشان می کند که قصد ندارد سام ریمی را به ایده گرفتن از فیلم «اعتدال گرایان» متهم کند. با این حال، او معتقد است چیزی به عنوان ایده اصلی وجود ندارد، و خواه خود سالیوان آن را به خاطر داشته باشد یا نه، نشانه‌ها به ارتباط بین این دو پروژه اشاره می‌کنند: Origins of Evil، که در یک دفینه بی‌حرمتی در اعماق جنگل شروع می‌شود.

و کتاب شیطان عامل رهایی این نیروی شیطانی و در نهایت گروهی از جوانان قربانی این رهایی تصادفی. این که آیا این فیلم واقعاً بر ساخت مردگان شیطانی تأثیر گذاشته است یا نه، The Moderates می‌تواند برای طرفداران سری Evil Dead که مشتاق کشف هرگونه ارتباط احتمالی هستند، خواندنی سرگرم‌کننده باشد.

 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی:
ایمیل:

دیدگاه ها