کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

نقد و بررسی سریال from
زمان مطالعه : 7 دقیقه
Spread the love



نقد و بررسی سریال from

سریال From در سال 2022 کار خود را آغاز کرد و پس از اتمام فصل اول، برای فصل دوم تمدید شد تا در سال 2023 شاهد ادامه داستان این سریال باشیم. این سریال به خصوص پس از پخش فصل دوم بسیار مورد توجه قرار گرفت و به یکی از موضوعات مورد بحث در میان سریال دوستان تبدیل شد. یکی از دلایل این اتفاق، داستان خاص سریال From بود و یکی دیگر از دلایلی که مخاطبان را به تماشای این سریال سوق داد، همان بودن سازندگان آن با سازندگان سریال Lost بود.

این اتفاق باعث شد خیلی ها این سریال را با سریال لاست مقایسه کنند که البته مقایسه درستی به نظر نمی رسید. سریال From در ژانر درام، معمایی و ترسناک تعریف شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. From داستان یک شهر اسرارآمیز را روایت می کند، شهری که خروج از آن غیرممکن است و ورود به آن غیر ارادی است. بسیاری از مردم در شهرهای مختلف رانندگی کرده اند و ناگهان خود را در شهری می بینند که هر چقدر هم که تلاش می کنند نمی توانند از آن خارج شوند.

به عبارت دیگر تمامی افراد حاضر در این شهر زندانی هستند که نتوانسته اند از آن خارج شوند و علاوه بر آن جان آنها در این شهر تهدید می شود. اگر بخواهیم از فصل اول و قسمت اول شروع کنیم باید بگوییم که سریال From شروع خوبی داشت. به محض شروع سریال سعی می کند وضعیت موجود را برای مخاطب آشکار کند و او را از روند سریال آگاه کند. سریال در همان ابتدا با تمرکز بر یک مادر و دختر تمام شهر را برای مخاطب به تصویر می کشد.

دختری که دریچه ای را به روی پیرزنی می گشاید که نتیجه آن مرگ مادر و دختر به وحشتناک ترین شکل ممکن است. بنابراین سریال از همان ابتدا مشخص می کند که باز کردن پنجره ها یا بیرون ماندن در شب خطر بزرگی است. اما آیا این تصمیم سازندگان تصمیم درستی است؟

……

from tv series streaming netflix 1024x576 1

……

پس از این اتفاق با خانواده جیم آشنا می شویم که قرار است به زودی در این شهر مرموز گرفتار شوند. سریال می توانست با آمدن جیم و خانواده اش شروع شود اما با یک تصمیم درست در ابتدا شرایط شهر را مشخص کرد تا مخاطب از خطری که این خانواده را تهدید می کند آگاه شود و اتفاقات پیرامون این خانواده را احساس کند. . البته این تکنیک متاسفانه در سریال ادامه پیدا نمی کند.

سریال From در ده قسمت اول فصل اول خود سعی در معرفی این مکان، شرایط و قوانین آن و البته شخصیت های متعدد آن دارد. باید گفت که سریال From به دلیل ایده ای جذاب و قابلیت ایجاد تنش در مخاطب در فصل اول عملکرد قابل قبولی دارد. او با رفتن به سمت شخصیت ها سعی می کند مخاطب را با آنها آشنا کند، موفق می شود فضایی وهم انگیز ایجاد کند و مخاطب را در آن فضا قرار دهد. در پایان فصل، چیزی وجود دارد که مخاطب را برای فصل دوم گرسنه نگه می دارد.

قبل از ورود به فصل دوم و نقاط ضعف سریال به قسمت ترسناک آن اشاره می کنیم. همانطور که گفته شد کلمه وحشت در ژانر این سریال ذکر شده است اما این بدان معنا نیست که تمرکز سریال تنها بر ترساندن مخاطب به هر قیمتی باشد. ترس در سریال از از نظر کیفی ترس خوبی است که در سرتاسر سریال و متن روایت وجود دارد و مخاطب مدام وجود تهدید را احساس می کند، اما چند بار این ترس یادآوری می شود و این گاهی باعث دلزدگی مخاطب می شود.

این سریال می توانست لحظات هیجان انگیزتری داشته باشد تا در کنار کیفیت ترس، کمیت خوبی داشته باشد. درباره شخصیت های سریال باید گفت که سریال از تنوع شخصیت های خوبی برخوردار است که حس یک جامعه با حضور همه مدل های مختلف مردم را به مخاطب القا می کند. اما این تنوع شخصیتی در بیشتر شخصیت ها در حد یک برچسب باقی مانده و عمق و ابعاد متفاوتی پیدا نمی کند.

می توان گفت موفق ترین تجربیات سریال در سرنوشت شخصیت مربوط به شریف بوید و شخصیت مرموز ویکتور است. از طرفی سریال با وجود اینکه تنوع شخصیتی یک جامعه را برای مخاطب به تصویر می کشد باید سعی کند شخصیت های آن جذابیت یکسانی داشته باشند که سریال From هرگز در این امر موفق نمی شود و برخی از شخصیت ها در بی اهمیت ترین حالت قرار دارند.

…..

0x0 2

…..

برای مثال شخصیت کریستی که در شهر ما پزشک است در ابتدای فصل دوم با نامزدش آشنا می شود که نقطه عطف بزرگی در داستان است اما به دلیل عدم عمق و توجه کافی این موضوع آنقدر که باید برای مخاطب بزرگ نیست.

اما نقطه ضعف اصلی سری From تعدد معماها بدون حل معماهای قبلی است. سریال From یک اثر معمایی است، اما به اشتباه تصور می‌کند که هر چه رمز و راز بیشتری ایجاد کند، جذاب‌تر خواهد بود. سریال از همان ابتدا معماهایی را برای مخاطب تعریف می کند اما با پیشرفت سریال و به خصوص در فصل دوم خبری از حل معمایی در سریال نیست.

در واقع شخصیت های سریال تلاش خاصی برای حل معماها انجام نمی دهند و زمانی که قصد انجام این کار را دارند با چند پازل جدید مواجه می شوند. این اتفاق باعث شده است که داستان و روایت سریال From طولانی پیش نرود و روز به روز گسترده تر شود که باعث سردرگمی مخاطب می شود.

راهی که سریال From در فیلمنامه خود در پیش گرفته، اطلاعات ندادن به مخاطب است که کل سریال را به یک علامت سوال بزرگ تبدیل کرده است. مطمئناً یک اثر مرموز باید رمز و راز داشته باشد و این رازها، معماها و پیچیدگی ها باید ایجاد شود، اما سریال From به جای خلق آنها، هیچ اطلاعاتی به مخاطب نمی دهد و مدام معماهای جدیدی را معرفی می کند.

فیلمنامه سریال From گاهی به سمت کشش می رود. این امر به ویژه در فصل دوم به وضوح قابل مشاهده است. جایی که سریال تمام اتفاقات مهم خود را رها می کند و به طور کلی داستان را به جای دیگری می برد. این رفتار اهمیت آن رویدادها را از بین می برد.

به عنوان مثال، در پایان فصل اول، جیم به صورت بی سیم با یک فرد مرموز که او را کاملا می شناسد، ارتباط برقرار می کند. با این حال تا چند قسمت بعدی سریال به این ماجرا پرداخته نمی شود و خود شخصیت هم تا حداقل سه یا چهار قسمت از این اتفاق مهم به هیچکس نمی گوید.

در موردی دیگر شخصیت مثل تابیتا پس از فروریختن خانه به زیر شهر رفت و اطلاعات جالبی به دست آورد که تا چند قسمت دیگر از آن صحبت نمی کند. شخصیت جید مدام نمادی را در ذهن خود می‌بیند، که متوجه می‌شود دقیقاً همان نماد در غارهای زیرزمینی است، اما دو یا سه قسمت طول می‌کشد تا به آنجا برود تا پاسخ را دریافت کند.

همه این مسائل و مسائل مشابه دیگر که کم هم نیستند تا حدی قابل قبول هستند، اما From در آنها زیاده روی کرده و تلاش بیهوده ای برای رسیدن به فصل های بعدی می کند. این مسائل می تواند مشکل بسیار بزرگی را برای سریال ایجاد کند و آن پاسخگویی ناگهانی به همه این ابهامات است.

اما اگر از قسمت مرموز فیلمنامه فاصله بگیریم، باید بگوییم که سریال From در بخش درام خود اصلا موفق نیست. این عدم موفقیت در روایت، بازی ها و دیالوگ ها وجود دارد. برای اثبات این موضوع کافیست روند ازدواج و عشق بین آلیس و فاطمه را به خاطر بیاورید.

از طرفی فرو، روایتی موازی را آغاز کرده و سعی دارد چندین روایت مختلف را همزمان پیش ببرد. به طور کلی روایت موازی بسیار دشوار است و فرو نیز در حفظ جذابیت روایات خود موفق نیست. برخی بسیار جذاب و برخی بسیار خسته کننده، کشیده و بیهوده و در نهایت این روایت موازی گاهی شلخته و پراکنده می شود.

در نهایت باید گفت که سریال From اثری جدید و جذاب از نظر ایده و داستان می باشد. فصل اول آن خوب اما فصل دوم نسبتا ضعیف عمل کرده است. سریال باید در فصل بعد به سمتی برود که اطلاعات بیشتری به مخاطب بدهد و پیچیدگی مصنوعی بیشتری ایجاد نکند. زیرا تنها یک سورپرایز بزرگ در پایان کار را به یک سریال خوب تبدیل نمی کند. From پتانسیل خوبی برای بازگشت به مسیر درست فصل اول خود دارد و می تواند به اثر بهتری تبدیل شود.

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی:
ایمیل:

دیدگاه ها