کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

برترین فیلم های فانتزی 2023
زمان مطالعه : 12 دقیقه
Spread the love



برترین فیلم های فانتزی 2023

برترین فیلم های فانتزی 2023، سال ۲۰۲۳ با پایان یافتنش نشان داد که سالی باورنکردنی و فوق‌العاده برای دنیای سینما بود. این سال با طیف گسترده‌ای از فیلم‌ها از درام‌های غم‌انگیز تا بلاک‌باسترهای هیجان‌انگیز، برای طیف وسیعی از سلیقه‌ها چیزی برای عرضه داشت. در میان فیلم‌هایی که در سال ۲۰۲۳ اکران شدند، اگرچه تمام ژانرها نمایندگان برجسته‌ای داشتند، اما یک ژانر خاص با نمایش چندین فیلم فوق‌العاده، بر دیگر ژانرها غلبه کرد: ژانر فانتزی.

با جهان‌هایی پر از جادو و شگفتی، حیواناتی که سخن می‌گویند، داستان‌های خیال‌پردازانه و خلاقیت‌های بی‌انتها، از شاهکارهای هنری تحسین‌برانگیزی چون «بیچارگان» گرفته تا بلاک‌باسترهای غافلگیرکننده‌ای مانند «سیاه‌چال‌ها و اژدهایان: شرافت دزدها»، هیچ چیز به اندازه یک فیلم فانتزی خوب نمی‌تواند مخاطب را سرگرم کرده و از دنیای واقعی دور سازد. در سال ۲۰۲۳، چندین فیلم فانتزی با کیفیت به دوستداران این ژانر ارائه شد که در این مقاله به برخی از آن‌ها پرداخته شده است.

 

سوزومه تولید ۲۰۲۳ به کارگردان: ماکوتو شینکای و با بازیگری نانوکا هارا، هوکاتو ماتسومارا، اری فاکاتسو، شوتا سومتانی و امتیاز IMDb: ۷.۷ از ۱۰

….

Suzume hamahang | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

….

ماکوتو شینکای، کارگردان نامدار ژاپنی، از دهه ۹۰ میلادی با ساخت آثار برجسته انیمه شناخته شد، اما محبوبیت وی با فیلم «نام تو» (Your Name) در سطح بین‌المللی افزایش یافت. هواداران شینکای با اشتیاق فراوان در انتظار آخرین ساخته‌ی او بودند و در سال ۲۰۲۳، انیمه سینمایی «سوزومه» منتشر شد. این فیلم که انتظارات طرفداران را برآورده کرد، داستانی فانتزی و ماجراجویانه را روایت می‌کند که در آن یک دختر ۱۷ ساله به جوانی کمک می‌کند تا درگاه‌های مرموزی را در سرتاسر ژاپن ببندد تا از ورود خطرات ناشی از آن‌ها به دنیای واقعی جلوگیری شود.

«سوزومه» با جذابیت، طنز، پویایی و خلاقیت خود متمایز است و از ویژگی‌های خاص فیلم‌های شینکای بهره می‌برد. این انیمه نه تنها برای دوستداران ژانر فانتزی بلکه برای تمامی مخاطبانی که به دنبال تجربه‌ای لذت‌بخش هستند، ایده‌آل است. با وجود تفاوت‌های خاص با دیگر آثار شینکای، «سوزومه» همچنان از ویژگی‌های برجسته‌ی کاری او بهره می‌برد، از جمله حس شگفت‌انگیزی، جاه‌طلبی در روایت داستان و پویانمایی، و جلوه‌های بصری خیره‌کننده. اگرچه «سوزومه» ممکن است تعداد طرفداران شینکای را افزایش ندهد، اما قطعاً هواداران فعلی او را راضی نگه خواهد داشت.

 

سیاه‌چال‌ها و اژدهایان: شرافت دزدها (Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves) تولید سال ۲۰۲۳ به کارگردانی جاناتان گلداستاین و با بازیگری کریس پاین، میشل رودریگز، رگی ژان پیج، جاستیس اسمیث، سوفیا لیلیس، هیو گرانت و امتیاز IMDb: ۷.۳ از ۱۰

….

Dungeons hamahang | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

….

بازی سیاه‌چال‌ها و اژدهایان، که برای دهه‌ها به عنوان برترین بازی نقش‌آفرینی رومیزی شناخته می‌شود، پس از محبوبیت فزاینده‌ی سریال «چیزهای عجیب» (Stranger Things) در ایران، در میان مخاطبان ایرانی نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است. به تدریج، محافل آنلاین و حضوری برای بازی این بازی محبوب شکل گرفتند. با توجه به محبوبیت گسترده‌ی بازی سیاه‌چال‌ها و اژدهایان در سراسر جهان، بدیهی بود که روزی هالیوود یک فیلم حماسی فانتزی بر اساس این بازی و دنیای آن خلق کند.

فیلم سینمایی «سیاه‌چال‌ها و اژدهایان: شرافت دزدها» که در سال ۲۰۲۳ اکران شد، دقیقاً بر اساس این انتظارات ساخته شده است. این فیلم داستان گروهی از ماجراجویان نحس و بدشانس را روایت می‌کند که در جستجوی بازیابی یک عتیقه گمشده و قدرتمند به سفری پرخطر می‌روند. داستانی جذاب و سرگرم‌کننده که طرفداران ژانر فانتزی را به راحتی به خود جذب می‌کند.

«سیاه‌چال‌ها و اژدهایان: شرافت دزدها» مملو از پنهان‌کاری‌هایی است که به خصوص برای بازیکنان حرفه‌ای و کهنه‌کار این بازی طراحی شده، حاوی جزئیات کوچک و شوخ‌طبعانه که طرفداران دوآتشه را به خنده وا می‌دارد. این فیلم با این حال، برای تمام مخاطبان، اعم از کسانی که حتی با ابتدایی‌ترین اصطلاح‌های بازی‌های رومیزی آشنایی ندارند، ساخته شده است.

«سیاه‌چال‌ها و اژدهایان: شرافت دزدها» برای تمامی دوستداران ژانر فانتزی لذت‌بخش خواهد بود، اما آنهایی که بازی سیاه‌چال و اژدهایان را تجربه کرده‌اند، از آن بیشتر لذت خواهند برد. این فیلم دارای گروهی از بازیگران ستاره و قدرتمند است، کارگردانی پرانرژی دارد و فیلمنامه‌ای که عشق و تعهدش به ژانر فانتزی و سیاه‌چال‌ها و اژدهایان آشکار است. در مجموع، «سیاه‌چال‌ها و اژدهایان: شرافت دزدها» دارای برخی از بهترین صحنه‌های مبارزه‌های جادویی در سینمای سال ۲۰۲۳ است که عاشقان فیلم‌های فانتزی نباید آن‌ها را از دست دهند.

 

نیمونا (Nimona)  تولید سال ۲۰۲۳ به کارگردان: نیک برونو و با بازیگری کلویی گریس مورتز، ریز احمد، یوجین لی یانگ و امتیاز IMDb: ۷.۶ از ۱۰

….

Nimona hamahang | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

….

انیمیشن «نیمونا»، که اواسط سال ۲۰۲۳ توسط نتفلیکس منتشر شد، یکی از برترین انیمیشن‌های این پلتفرم است. این انیمیشن با سبک منحصر به فرد خود، از دیگر فیلم‌های انیمیشنی مشابه متمایز می‌شود. داستان فیلم در دنیایی آینده‌نگرانه با فضایی قرون وسطایی روایت می‌شود و یک شوالیه معروف و درخشان را دنبال می‌کند که به اتهام جرمی که مرتکب نشده، زندگی و آینده‌اش را از دست می‌دهد.

او برای تبرئه نام خود و پیدا کردن مجرم واقعی، به نیمونا، یک نوجوان بدجنس با توانایی تغییر شکل، که در میان مردم به عنوان یک شیطان شناخته می‌شود، مراجعه می‌کند. صداپیشگی کلویی گریس مورتز به عنوان نیمونا و ریز احمد به عنوان شوالیه، در این فیلم فوق‌العاده است و شخصیت‌ها را با لایه‌های عمیق و احساسی غنی می‌کند.

پویانمایی‌های رنگارنگ و صحنه‌های اکشن خیره‌کننده این فیلم همه را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما نقطه قوت واقعی «نیمونا» داستان پرمعنا و متقاعدکننده‌اش است که با مضامین پیچیده خود، به دل مخاطبان می‌نشیند. این انیمیشن، با بصریات خیره‌کننده و جسارت در روایت، در میان سایر فیلم‌های مشابه برجسته است و تجربه‌ای تازه، هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده را به بینندگان ارائه می‌دهد.

 

سناریوی رویایی (Dream Scenario) تولید سال ۲۰۲۳ به کارگردان: کریستوفر بورگلی و بازیگری نیکلاس کیج، مایکل سرا، جولیان نیکلسون، تیم مدوز و امتیاز IMDb: ۷ از ۱۰

….

Dream Scenario hamahang | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

….

نیکلاس کیج، بازیگر افسانه‌ای، پس از دوره‌ای طولانی دور از دنیای سینما، با ایفای نقش‌هایی که مهارت‌های بازیگریش را مجدداً به رخ می‌کشند، به صحنه بازگشته است. در این دوران هیجان‌انگیز، کیج در فیلم «سناریوی رویایی» ظاهر می‌شود، یک کمدی سیاه و فانتزی درباره‌ی یک مرد خانواده‌دوست بخت‌برگشته که زندگی‌اش پس از آنکه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان او را در رویاهایشان می‌بینند، به کلی دگرگون می‌شود.

«سناریوی رویایی» یک فیلم است که در عین خنده‌دار بودن، ترسناک است و هر چند بر محوریت امید استوار است، اما تاریکی درونی دارد. این فیلم، که یکی از برجسته‌ترین آثار اخیر با محوریت رویا است، به شیوه‌های عمیق و آرامی دنیای رویاها را کاوش می‌کند و از هیجان‌های شخصیت‌محور استفاده می‌کند.

در داستانی نو درباره‌ی شهرت و بحران‌های میان‌سالی در دنیای دیجیتال مدرن که پیچیده‌تر و درهم‌تنیده‌تر از همیشه است، نیکلاس کیج اجرایی استثنایی و بی‌نظیر دارد. «سناریوی رویایی» یک فیلم عجیب، سورئال و چالش‌برانگیز است که در عین حال به شدت لذت‌بخش و سرگرم‌کننده است؛ یک فیلم فانتزی محصول سال ۲۰۲۳ که با هیچ فیلم دیگری قابل مقایسه نیست.

 

وانکا (Wonka) تولید سال ۲۰۲۳ به کارگردان: پل کینگ و بازیگری تیموتی شالامی، کالاه لین، کیگان مایکل کی، پترسون جوزف، مت لوکاس، متیو بینتون، سالی هاوکینز، روآن اتکینسون، جیم کارتر، تام دیویس، الیویا کلمن، هیو گرانت و امتیاز IMDb: ۷.۳ از ۱۰

….

Wonka hamahang | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

….

فیلم «وانکا» هر فرصتی را برای ادای احترام به نسخه‌های قبلی استفاده می‌کند و به عنوان پیش‌درآمدی بر «ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی» (Willy Wonka & the Chocolate Factory) محصول ۱۹۷۱، پیش‌زمینه‌ها و ریشه‌های داستان شکلات‌ساز معروف را بررسی می‌کند. در این فیلم، تیموتی شالامی به شکلی شاد و سرزنده نقش وانکا را ایفا می‌کند.

ترکیبی از کمدی، فانتزی و صحنه‌های موزیکال فوق‌العاده، «وانکا» را تبدیل به بازگشتی دلگرم‌کننده برای این فرنچایز کرده است. این فیلم تاریکی و غرابت نسخه اصلی را حفظ کرده و روح فیلم اصلی را به خوبی نگه داشته است. پل کینگ، کارگردان فیلم‌های «پدینگتون»، در «وانکا» نیز توانسته ترکیبی از رنگارنگی و شگفتی‌های کودکانه با خلاقیت‌های لذیذ به نمایش بگذارد.

فیلم به طور شگفت‌انگیزی جدی است و در عین حال به اندازه محصولات شخصیت اصلی داستان شیرین و دل‌نشین است. «وانکا» تازگی و جذابیت ویژه‌ای به داستان ویلی وانکا بخشیده است. هر چند ممکن است وانکای ۲۰۲۳ به اندازه نسخه اصلی با بازی جین وایلدر جسورانه و برجسته نباشد، اما تیموتی شالامی با اجرای خود تصویری ایده‌آل و جذاب از این شخصیت برای مخاطبان عصر حاضر به ارمغان آورده است.

 

بیو می‌ترسد (Beau Is Afraid) تولید سال ۲۰۲۳ به کارگردانی آری استر و بازیگری واکین فینیکس، ناتان لین، پتی لوپن، ایمی رایان، کیلی راجرز، پارکر پوزی، استیون مک‌کینلی هندرسون، هیلی اسکوایرز، مایکل گاندولفینی، زوئی لیستر جونز، ریچارد کیند و امتیاز IMDb: ۶.۷ از ۱۰

….

Beau Is Afraid hamahang | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

….

آری استر، که با فیلم «موروثی» (Hereditary) به شهرت رسید، به عنوان یکی از جالب‌توجه‌ترین صداها در ژانر وحشت مدرن شناخته می‌شود. آخرین اثر او، «بیو می‌ترسد»، به عنوان یکی از فیلم‌های برجسته ترسناک سال ۲۰۲۳ مطرح است. فیلم درباره‌ی مردی است که پس از فوت مادرش، در سفری حماسی به سمت خانه خود قدم برمی‌دارد و می‌بایست با ترس‌های عمیق‌ترین خود روبرو شود.

«بیو می‌ترسد» فیلمی فلسفی و دارای فیلم‌نامه‌ای غنی از جزئیات است. این فیلم به اندازه‌ای که ترسناک است، آشفته‌ساز و ناراحت‌کننده نیز می‌باشد. فیلم با نوآوری الگوهای فانتزی را با عناصری به سبک کافکا ترکیب می‌کند تا یک تحلیل شخصیتی قدرتمند و به یادماندنی را ارائه دهد.

برای طرفدارانی که از سبک منحصر به فرد استر لذت می‌برند، «بیو می‌ترسد» به عنوان یک گذر به ژانر وحشت ارزش تماشا را دارد. حتی کسانی که به دیدگاه خاص خالق فیلم جذب نشوند نیز می‌توانند از تماشای آن لذت ببرند. این فیلم به عنوان یک تراژدی کمدی فانتزی با داستانی هوشمندانه و جسورانه برای هر بیننده‌ای یک تجربه سینمایی منحصر به فرد محسوب می‌شود.

 

پسر و مرغ ماهی‌خوار (The Boy and the Heron) تولید سال ۲۰۲۳ به کارگردانی هایائو میازاکی با بازیگری سوما سانتوکی، ماساکی سودا، ایمیون، یوشینو کیمورا، شوهی هینو، کو شیباساکی، تاکویا کیمورا و امتیاز IMDb: ۷.۶ از ۱۰

….

The Boy and the Heron hamahang | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

….

در سال ۲۰۱۳، هایائو میازاکی، کارگردان پرآوازه ژاپنی، اعلام کرد که فیلم «باد برمی‌خیزد» (The Wind Rises) آخرین اثر او خواهد بود، خبری که موجب ناراحتی طرفدارانش در سراسر جهان شد. با این حال، بازگشت او از بازنشستگی برای ساخت فیلم فانتزی «پسر و مرغ ماهی‌خوار»، دوباره هواداران را با شادی و امیدواری روبرو کرد.

این فیلم بالغ و عمیق، داستان یک پسر جوان را روایت می‌کند که وارد دنیایی می‌شود که در آن زنده‌ها و مردگان به یک اندازه سهم دارند.«پسر و مرغ ماهی‌خوار» نه تنها شایسته نام بزرگ میازاکی است بلکه به عنوان یکی از برجسته‌ترین آثار این استاد انیمه قابل تقدیر است.

با پرداختن به موضوعاتی چون جوانی و اندوه به روشی پیچیده و عمیق، این فیلم توانسته به کودکان اجازه دهد که بدون نیاز به صحبت با بزرگ‌ترها، وقایع داستان را به خوبی درک کنند. «پسر و مرغ ماهی‌خوار» نمونه‌ای برجسته از توانمندی‌های میازاکی در ژانر فانتزی است، با جذابیت و جادویی خاص. این فیلم برای مخاطبان با هر سلیقه‌ای، چیزی برای ارائه دارد، حتی برای کسانی که معمولاً به تماشای فیلم‌های میازاکی یا انیمه علاقه‌مند نیستند.

 

باربی (Barbie) تولید سال ۲۰۲۳ به کارگردانی گرتا گرویگ و بازیگری مارگو رابی، رایان گاسلینگ، آمریکا فررا، کیت مک‌کینون، ایسا رای، رئا پرلمان، ویل فرل و امتیاز IMDb: ۶.۹ از ۱۰

….

Barbie hamahang | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

….

فیلم «باربی» در مراحل ساخت خود با چالش‌های بسیاری روبرو بود، و ابهامات زیادی در مورد آن وجود داشت. با این حال، با قرار گرفتن پروژه در دستان مارگو رابی و گرتا گرویگ، هواداران منتظر اثری ویژه و منحصر به فرد بودند. «باربی» فیلمی کمدی، پرمفهوم و رنگارنگ است که باربی را در مواجهه با بحران هویتی عمیق نشان می‌دهد، جایی که او معنای وجود و جهان اطراف خود را بازبینی می‌کند.

این فیلم به عنوان یکی از بهترین کمدی‌های سال ۲۰۲۳ مطرح است و از سبک کارگردانی دقیق و هوشمندانه گرویگ بهره می‌برد. فیلمنامه‌ای پیچیده و جذاب که گرویگ به همراه همسرش نوآ بامباخ نوشته، هنگامی که با اجراهای درخشانی از مارگو رابی و رایان گاسلینگ همراه می‌شود، فیلم را به یک اثر قابل توجه تبدیل می‌کند. دنیای فانتزی «باربی» با رنگ‌های روشن و جزئیات بامزه‌اش، انگار از صفحه نمایش بیرون می‌آید، زمینه‌ای زیبا و جذاب برای این داستان دخترانه و تأثیرگذار.

 

همه ما غریبه‌ها (All of Us Strangers)

تولید سال ۲۰۲۳ به کارگردانی اندرو هیگ با بازیگری اندرو اسکات، پل مسکال، جیمی بل، کلر فوی و امتیاز IMDb: ۸.۱ از ۱۰

….

All of Us Strangers hamahang | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

….

«همه ما غریبه‌ها»، ساخته اندرو هیگ در سال ۲۰۲۳، به عنوان قوی‌ترین اثر او در دوران حرفه‌ای‌اش شناخته می‌شود. این فیلم، که اندرو اسکات در نقش آدام، یک نویسنده تنها، ظاهر می‌شود، داستان او را روایت می‌کند. آدام با همسایه مرموز خود، هری، ارتباط ناگهانی برقرار می‌کند و همزمان به خانه کودکی‌اش بازمی‌گردد، جایی که والدین او به طرز معجزه‌آسایی همان‌طور که ۳۰ سال پیش فوت کردند، هنوز زندگی می‌کنند.

«همه ما غریبه‌ها» به عنوان کاوشی شگفت‌انگیز در موضوعاتی چون اندوه، بخشش و عشق توصیف می‌شود؛ تجربه‌ای سینمایی که هم دلخراش و هم بی‌نهایت ارزشمند است. با هنرنمایی فوق‌العاده اندرو اسکات، فیلم کاوشی روشن‌گرانه و همزمان ویرانگر از ارتباط انسانی را به تصویر می‌کشد. «همه ما غریبه‌ها» را می‌توان به عنوان شعر تصویری در سینمای مدرن تلقی کرد، فیلمی متحول‌کننده که مضامین جهان‌شمول را با تجربیات شخصی عمیق‌تر می‌کند.

 

بیچارگان (Poor Things) تولید سال ۲۰۲۳ به کارگردانی یورگوس لانتیموس با بازیگری اما استون، مارک رافلو، ویلم دفو، رامی یوسف، کریستوفر ابوت، جراد کارمایکل و امتیاز IMDb: ۸.۵ از ۱۰

….

Poor Things hamahang | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

….

فیلم «بیچارگان»، اثر خلاقانه و بصری خیره‌کننده کارگردان یونانی یورگوس لانتیموس، ممکن است به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های فانتزی تاریخ شناخته شود. این فیلم، که یک کمدی تاریک فانتزی است، داستان زن جوانی به نام بلا باکستر را روایت می‌کند که توسط یک دانشمند عجیب و غریب از مرگ به زندگی بازگردانده می‌شود.

این فیلم، که اقتباسی هوشمندانه از رمان طنز آلاسدایر گری است، به عنوان بازگویی جنسیتی از «فرانکنشتاین» مری شلی شناخته می‌شود، اما به اندازه‌ای عناصر جدید به داستان افزوده که به عنوان یک اثر مستقل می‌ایستد. اما استون در نقش بلا باکستر، با ایفای نقشی شلخته و کنجکاو که او را به دردسر می‌اندازد، درخشان ظاهر شده است.

مارک رافلو نیز به عنوان بازیگر مکمل به زنده شدن این شخصیت کمک کرده است. استفاده لانتیموس از میزانسن در «بیچارگان» نقش مهمی در ارتقای جایگاه این فیلم در کارنامه کارگردانی او داشته است. «بیچارگان» با داستانی درخشان که به بررسی پیچیدگی ارتباطات انسانی می پردازد، به عنوان یکی از قدرتمندترین و نوآورانه‌ترین فیلم‌های فانتزی سال ۲۰۲۳ شناخته می‌شود.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی:
ایمیل:

دیدگاه ها