کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

جایگاه کارگردانان زن در گیشه هالیوود
زمان مطالعه : 4 دقیقه
Spread the love



…….

جایگاه کارگردانان زن در گیشه هالیوود

جایگاه کارگردانان زن در گیشه هالیوود، با وجود تسلط فیلم باربی در گیشه، پیشرفت برای کارگردانان زن همچنان متوقف مانده است. گزارش‌های اخیر از دانشگاه USC Annenberg و دانشگاه ایالتی سن دیگو نشان می‌دهند که فیلم پرفروش گرتا گرویگ واقعیت آماری استخدام زنان پشت دوربین را پنهان می‌کند. پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۳ توسط یک زن کارگردانی شده است اما فرصت برابر برای زنان پشت دوربین همچنان به اندازه همیشه دست نیافتنی است.

……

گرویگ | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

……

گزارش‌های اخیر پیشرفت صنعت از سوی دانشگاهیان، روی هرگونه جشن‌های زودرس القا شده توسط موفقیت‌های پرسروصدای باربی ساخته گرتا گرویگ، پرفروش‌ترین فیلم سال، و Past Live ساخته سلین سونگ که بالاترین امتیاز Metacritic را دریافت کرد، آب سرد می‌ریزند. در حالی که حضور در کرسی کارگردانی از آننبرگ، سالانه ۱۰۰ فیلم پرفروش را بررسی می‌کند و مرکز SDSU برای مطالعه زنان در تلویزیون و فیلم با سقف سلولوئیدی دامنه را به ۲۵۰ انتشار بالا می‌برد، هر دو به این نتیجه می‌رسند که زنان به طور مداوم بخش کوچکی از کارگردانان فعال هر سال را تشکیل می‌دهند.

…..

hamahang 2 | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

…..

(اعداد دقیق دو گزارش کمی متفاوت است: در میان ۱۰۰ فیلم برتر ۲۰۲۳، آننبرگ محاسبه کرده است که زنان ۱۲.۱ درصد از کارگردانان را تشکیل می‌دهند، در حالی که SDSU این سهم را ۱۴ درصد اعلام کرده است.)

طی بیش از یک دهه و نیم، درصد زنان در مشاغل برتر کارگردانی حتی ۱۰ درصد افزایش نیافته است، اسمیت، که گروهش از سال ۲۰۰۷، زمانی که درصد کارگردانان زن آن سال ۲.۷ درصد بود، ردیابی را آغاز کرد، گفت. طی ۱۷ سال گذشته، تنها ۶ درصد از ۱۷۶۹ کارگردان پشت ۱۷۰۰ فیلم نمونه، زنان بوده‌اند. این ارقام تنها نقاط داده روی نمودار نیستند. آن‌ها نماینده زنان واقعی و بااستعدادی هستند که برای داشتن حرفه‌های پایدار تلاش می‌کنند.

مطالعه آننبرگ همچنین نژاد/قومیت را بررسی می‌کند و دوباره هیچ بهبود قابل توجهی در فراگیری کارگردانان رنگین‌پوست پیدا نکرد، که در سال ۲۰۲۳، ۲۲.۴ درصد و طی ۱۷ سال گذشته، ۱۵.۷ درصد بود. زنان رنگین‌پوست بدتر از همه عمل کردند. تنها چهار نفر فیلمی در میان ۱۰۰ انتشار تئاتری ساختند: سونگ، The Marvels’ Nia DaCosta، Joy Ride’s Adele Lim و Wish’s Fawn Veerasunthorn (Flamin’ Hot از اوا لانگوریا یک انتشار استریمینگ بود، بنابراین نمی‌تواند گنجانده شود).

طی ۱۷ سال، تنها ۱۹ زن رنگین‌پوست کارگردانی یکی از ۱۰۰ فیلم برتر را بر عهده داشته‌اند و فیلم‌های آن‌ها امتیازات متوسط و میانگین بالاتری در Metacritic نسبت به فیلم‌های کارگردانی شده توسط مردان و زنان سفیدپوست و مردان رنگین‌پوست داشته‌اند. از نظر مسئولیت توزیع‌کننده، یونیورسال بیشترین فیلم‌های کارگردانی شده توسط زنان (۲۷) و لاینزگیت بیشترین فیلم‌های کارگردانی شده توسط کارگردانان رنگین‌پوست (۳۱) را منتشر کرده‌اند.

گزارش سالانه لاوزن، که از سال ۱۹۹۸ شروع شده است، همچنین به بررسی اشتغال زنان در دیگر نقش‌های پشت صحنه مهم از جمله نویسندگان (۱۹ درصد در میان ۱۰۰ فیلم برتر ۲۰۲۳)، تهیه‌کنندگان اجرایی (۲۲ درصد)، تهیه‌کنندگان (۲۴ درصد)، ویراستاران (۲۰ درصد)، فیلمبرداران (۶ درصد) و آهنگسازان (۱۲ درصد) می‌پردازد. در ۲۵۰ فیلم پرفروش سال، زنان کمتر از یک چهارم (۲۲ درصد) از این موقعیت‌ها را اشغال کرده‌اند، که لاوزن در این باره توضیح می‌دهد: افزایش ۵ درصدی در طی ۲۶ سال نشان‌دهنده سرعت بسیار کند تغییر است و باعث می‌شود کسی به صداقت تعهدات صنعت برای دستیابی به تنوع جنسیتی بیشتر جدی شک کند.

او توجه داشت که فیلم‌هایی که توسط یک زن کارگردانی یا همکاری کارگردانی شده‌اند، احتمال بیشتری دارد که زنان را در این نقش‌های دیگر پشت صحنه استخدام کنند. به عنوان مثال، ۲۶ درصد از فیلم‌هایی که توسط زنان کارگردانی شده بودند، آهنگساز زن داشتند، در حالی که این رقم برای فیلم‌های کارگردانی شده توسط مردان ۱۱ درصد بود. به طور کلی، وقتی یک زن فیلمی را کارگردانی می‌کند، او یک شبکه متفاوت از خلاقان را نسبت به یک کارگردان مرد به همراه خود می‌آورد، خواه عمدی باشد یا ناخواسته،لاوزن گفت.

در مجموع، ۸۳ درصد از ۲۵۰ فیلم پرفروش ۲۰۲۳ تنها توسط مردان کارگردانی شده‌اند، در حالی که تنها ۴ درصد حداقل ۱۰ زن را در نقش‌های کلیدی پشت صحنه استخدام کرده‌اند. این توهم نهایی است: موفقیت شایسته گرتا گرویگ نابرابری را که در صنعت فیلم اصلی حاکم است، پنهان می‌کند.

…..

 

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی:
ایمیل:

دیدگاه ها