کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

بررسی سریال سیلو Silo
زمان مطالعه : 6 دقیقه
Spread the love



بررسی سریال سیلو Silo

تاکنون در دنیای سینما و تلویزیون شاهد به تصویر کشیدن آثار زیادی بر اساس سقوط بشریت به دلایل مختلف بوده ایم که در آن انسان های باقی مانده در شرایط طاقت فرسا سعی کرده اند به زندگی عادی خود ادامه دهند و در در ضمن برای نجات جانشان و برگرداندن شرایط به حالت عادی مواجه شدن با اتفاقات غیرمنتظره و عجیبی است که اخیرا با سریال دیدنی و جذاب The Last Of Us ساخته HBO شاهد آن بودیم.

بازار داغ آثار ژانر پسا آخرالزمانی، شرکت اپل را مجبور کرده است تا اقتباسی تلویزیونی از رمان هیو هوی با عنوان سیلو بسازد و در سال 2023 از طریق سرویس Apple TV Plus در دسترس مشترکین خود قرار دهد. سریالی که توسط افراد سرشناس تولید شده و سابقه درخشانی دارد و فعلا شروع موفقی دارد.

 

Silo 6 | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

 

رویه ای که بشریت در پیش گرفته و خطرات مختلفی مانند حمله هسته ای، تخریب محیط زیست و شاید پیدایش بیماری های بسیار واگیردار و خطرناک این سوال را ایجاد کرده است که چه آینده ای در انتظار ما انسان های حاضر در سیاره زمین است؟ آیا در آینده نزدیک یا دور شاهد رویدادی خواهیم بود که حیات در این سیاره را نابود کند؟ آیا خود انسان ها باعث نابودی نسل بشر می شوند؟

علیرغم اینکه در صنعت بازی های رایانه ای با عناوینی مانند Fallout و Metro به زندگی افراد برجای مانده از بلایایی مانند جنگ هسته ای زیرزمینی پرداخته شده است اما در مدیوم سینما و تلویزیون چندان شاهد این موضوع نبوده ایم. و حالا شرکت آمازون با ساخت سریال Silo ایده ای بکر و مرموز را به تصویر کشیده است.

 

Silo 2 | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

 

گراهام یوست که در خلق آثار معروف و بزرگی چون اقیانوس آرام، آمریکایی ها و Justified نقش آفرینی کرده است، این بار به عنوان مجری برنامه سریالی تولید کرده است که داستان آینده ای بسیار دور را روایت می کند که تنها ۱۰ هزار نفر در آن حضور دارند. باقی مانده اند و سطح سیاره زمین به دلایل مرموز آلوده می شود و بقیه بشریت مجبور می شوند در یک سیلو زندگی کنند.

اما هیچ کس نمی داند این سیلو چگونه ساخته شده است، دلیل آلودگی سطح زمین چه بوده است، آیا افراد دیگری در سیلوهای باقی مانده و سایر مناطق زندگی می کنند یا اینکه چگونه افراد باقی مانده به این مکان منتقل شده اند. اما با توجه به آثار این ژانر، یک نفر وجود دارد که به دلیل وقوع اتفاقات غیرمنتظره در مسیری قرار می گیرد که باید با سوالات زیادی روبرو شود و رازهای این سیلو مرموز را فاش کند.

در قسمت ابتدایی سریال علمی تخیلی سیلو، شاهد وقوع یک سری اتفاقات در یک سیلو بزرگ هستیم که منجر به مرگ تکان دهنده ای می شود. مرگی که بقیه بشریت را در یک شوک غیرمنتظره فرو برد و آنها به اتفاقات اطراف خود و راز این سیلو مشکوک هستند و از بالاترین پاسخ می خواهند.

 

Silo 3 | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

 

در این بین با یکی از مهندسان این سیلو به نام ژولیت آشنا می شویم که مرگش رخ داده است و او را وادار می کند تا دلیل مرگ این فرد را دریابد و پاسخی برای آن بیابد. مشکلی که او را متوجه یک توطئه وحشتناک می کند و برای فاش کردن راز این سیلو و نجات جان افراد باقی مانده، وارد یک بازی بسیار خطرناک مرگ و زندگی می شود که ممکن است منجر به نابودی 10 هزار نفر باقی مانده شود. .

افرادی که در حال حاضر در این سیلو زندگی می کنند هیچ چشم انداز یا توضیحی برای وقایع گذشته ندارند. زیرا حدود 140 سال از نابودی بشریت و ایجاد پناهگاه امن برای 10000 نفر می گذرد و در این بین عملا تاریخ برای انسان ها بازنویسی شده است.

مانند هر جامعه ای که توسط بشریت کنترل می شود، 10000 نفر باقی مانده از شکاف طبقاتی رنج می برند و باهوش، ثروتمند و سیاستمدار در طبقات بالا و مرفه زندگی می کنند، در حالی که هر چه پایین تر برویم سطح پایین تر است. زندگی سقوط کرده است و شاهد افرادی با شرایط وصف ناپذیر خواهیم بود و همه این طبقات با یک پلکان بسیار بزرگ و مارپیچ در وسط سیلو به یکدیگر متصل می شوند.

 

Silo 4 | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

 

همه این کلاس ها توسط یک شهردار و کلانترش کنترل می شود، اما در پشت صحنه، شاهد حضور یک گروه مخفی اما بسیار قدرتمند هستیم که همه امور را کنترل می کند و عملاً زندگی 10000 نفر باقی مانده را کنترل می کند. هر کس مرتکب جرمی شود باید این سیلو را ترک کند. موضوعی که باعث شده هرکس از آنجا رفته هیچ اطلاعی از آینده خود نداشته باشد و عملا از بین رفته است.

برای سرکوب هر حرکتی به بدترین شکل ممکن، دیر یا زود کنجکاوی افراد و سوالات بی پاسخ آنها کنترل را از دسترس افراد بالادست خارج می کند. و در نهایت با مرگ یک شخصیت تاثیرگذار، کل رویه از حالت عادی خارج می شود و پس از 140 سال، سیلو با وضعیتی روبرو می شود که زندگی مردم را برای همیشه تغییر می دهد.

دنیای سیلو تا حد امکان پر از جزئیات ظریف و درشت است. کمپانی اپل سعی کرده به کتاب هیو هوی وفادار بماند و همین موضوع زمینه ساز وقوع اتفاقاتی شده است که ضمن خوشحالی مخاطب، سوالاتی را در ذهن او ایجاد می کند که شخصیت ها وظیفه یافتن پاسخ خود را دارند.

 

Silo 5 | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

 

مشکلی که باعث شد برخلاف بقیه آثار پسا آخرالزمانی، رابطه بین شخصیت ها به رکن اصلی این سریال تبدیل شود و در نوک این اوج شاهد بازی جذاب ربکا فرگوسن باشیم. بازیگری که استادانه توانست خود را با شرایط یک دنیای زیرزمینی تطبیق دهد و نقشی جذاب و دیدنی ایفا کرد که مخاطب در هر شرایطی به راحتی می تواند با او همذات پنداری کند. بقیه بازیگران نیز تا به حال روندی پر فراز و نشیب را به نمایش گذاشته اند که نمی توان با قاطعیت درباره آنها اظهار نظر کرد.

در پایان باید گفت رمان سیلو به قدری جذاب و منحصر به فرد است که اگر اپل بتواند حتی نیمی از آن را کامل اقتباس کند، اثری ارزشمند و متمایز در ژانر آثار پسا آخرالزمانی خواهیم داشت که دنیای آن قابل محاسبه است.

علیرغم کاستی هایی که در زمینه قصه گویی و بازیگری بازیگران وجود دارد، عناصر دنیای آن و قدرت بازیگری ربکا فرگوسن به طور جدی جذاب است به طوری که مخاطب علاقه مند به گذراندن زمان بیشتری در آن است. در دوران و زمانی که میزان هزینه و جلوه های بصری به عامل تعیین کننده کیفیت یک اثر تبدیل شده است، سیلو بی سر و صدا پا به میدان گذاشت و اتفاقات جالبی را به تصویر کشید که به راحتی می تواند هر مخاطبی را به سمت خود بکشاند.

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی:
ایمیل:

دیدگاه ها