کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

بازگشت قهرمان – بررسی فیلم Creed 3
زمان مطالعه : 6 دقیقه
Spread the love



بازگشت قهرمان – بررسی فیلم Creed 3

کرید Creed 3، سومین فیلم از سری کرید، هشت سال پس از انتشار نسخه اول اکران شد. فرنچایز کرید در سال 2015 با اکران اولین فیلم از این مجموعه آغاز شد. این مجموعه فیلم ورزشی همچنین ارتباطی با فرنچایز محبوب راکی داشت. پس از سه سال در سال 2018 دومین فیلم این مجموعه و پس از چهار سال سومین فیلم از این مجموعه اکران شد.

داستان سری فیلم های کرید داستان مردی به نام آدونیس کرید را دنبال می کند. فردی که فرزند اسطوره بوکس آپولو کرید است و در تلاش برای رسیدن به موفقیت و کسب احترام در دنیای حرفه ای بوکس است. در سه فیلم این مجموعه، روز به روز شاهد داستان هایی از موفقیت و پیشرفت دانی کرید در زندگی حرفه ای او هستیم و علاوه بر آن با مشکلات، سختی ها و چالش های زندگی شخصی اش درگیر می شویم.

در سومین اثر این مجموعه یعنی کرید 3، سایه ای از گذشته بر زندگی کرید افتاده تا هم زندگی حرفه ای و هم زندگی شخصی او را تحت تاثیر قرار دهد. فیلم Creed 3 در شرایطی شروع می شود که قهرمان داستان قصد دارد آخرین مبارزه خود را انجام دهد و سپس به عنوان بازیکن و مبارز از دنیای مسابقات خداحافظی کند.

کرید در حال حاضر پس از آخرین مسابقه خود در حال بازنشستگی است. او اکنون در باشگاه است و به نسل بعدی جوانان و اسطوره های باکس کمک می کند تا به بالاترین سطوح برسند. او از روزهای بعد از بازی کمی گیج به نظر می رسد، اما این تنها مشکل زندگی او نیست.

فیلم Creed 3 بیش از دو نسخه قبلی خود بر روی درام و زندگی شخصی دانی کرید تمرکز دارد و بیشتر توجه فیلم به همین موضوع است. زیرا او در زندگی حرفه ای خود به بالاترین سطوح ممکن رسیده است و حالا باید چالش دیگری را تجربه کند. بنابراین گذشته او یک بار دیگر او را آزار می دهد و زندگی اش را تحت تاثیر قرار می دهد.

دیم بهترین دوست دونی در دوران کودکی و نوجوانی بود و از دو برادر صمیمی تر بودند. اکنون پس از هجده سال زندان به زندگی دونی باز می گردد. فیلم به درستی با فلاش بک شروع می شود. فلاش بکی که به سال های نوجوانی دانی و دیم برمی گردد. در طول این فلش بک، مخاطب با دوستی دانی و دیم آشنا می شود و علاوه بر این، با استعداد دیم در بوکس و رویای او آشنا می شود.

پس از آن نیز به لحظه حادثه می رسد، جایی که دیم را دستگیر می کنند و به زندان می برند، اما در ابتدای فیلم ماجرا را به طور کامل نشان نمی دهد. فیلم دقیقاً همان چیزی را که مخاطب باید بداند با فلاش بک ها منتقل می کند، دیم یک بوکسور جوان با استعداد و دوست دانی بود که آرزوی قهرمان شدن را داشت. این تمام اطلاعاتی است که از این فلاش بک به مخاطب منتقل می شود.

پس از آن وقتی به زمان حال برمی گردیم و با وضعیت دونی در دوران بازنشستگی اش آشنا می شویم، دیم وارد داستان می شود. سری فیلم های کرید همیشه دو ویژگی مهم داشته اند، یکی کارگردانی و دوربین بسیار خوب در لحظات مسابقات و دیگری فیلمنامه ای که همه چیز را آماده می کند و در خدمت مسابقه نهایی فیلم است.

 

renfield cage 1 | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

 

کارگردانی و دوربین این فیلم ها در مسابقات بسیار دقیق و حساب شده است. در مسابقاتی که در ابتدا یا اواسط فیلم می بینیم که شاید از نظر تاثیرگذاری در داستان چندان مهم نباشد، دوربین بیشتر از لانگ شات یا لانگ شات متوسط استفاده می کند و به ندرت به دو مبارز نزدیک می شود.در حالی که در طول مسابقات پایانی که بار دراماتیک داستان را به دوش می کشند.

دوربین بیشتر از نمای نزدیک یا متوسط نزدیک است. این اندازه دید با برش های سریع همراه است که درگیری مخاطب با مسابقه و هیجان را به بالاترین سطح ممکن می رساند. در مورد فیلمنامه فیلم Creed 3 باید گفت که این فیلم از این نظر بسیار دقیق است. داستان Creed 3 به گونه ای است که می تواند کاملا در احساسات مخاطب دخالت کند و روند اشتباهی را طی کند.

در فیلم با شخصیتی به نام دیم آشنا می شویم که بر صمیمیت او با دانی تاکید شده است. او پس از هجده سال از زندان آزاد شده و با وجود سن، قصد دارد به تنها آرزوی خود در زندگی دست یابد و قهرمان بوکس شود. او فردی تنها و مطرود است که تمام زندگی خود را پشت میله های زندان در آرزوی قهرمان شدن گذرانده است. چنین شخصیتی به خودی خود می تواند حس شفقت و همدردی مخاطب را نسبت به او ایجاد کند.

اما فیلمنامه سعی می کند تا حد زیادی این احساس دلسوزی را کنترل کند. در طول فیلم بارها می شنویم که گذشته ای بین دونی و دیم وجود دارد که باعث زندانی شدن دیم شده است. در فیلم وسواس عجیبی نسبت به این اتفاق به نمایش گذاشته شده است. در واقع فیلم زمانی این اتفاق را به درستی به مخاطب نشان می دهد که مخاطب دیگر آن حس همدردی قبلی را با دیم ندارد.

پس از اینکه دیم برای قهرمانی با تقلب و مجروح کردن یکی از مبارزان وارد مسابقه شد و سپس با دانی روبرو شد و با مشت به صورت او زد و علناً اعلام کرد که با او بدرفتاری کرده است، تماشاگران از او فاصله گرفتند. این دقیقا همان لحظه ای است که ماجرا به طور کامل برای مخاطبان توضیح داده می شود.

 یکی از موارد دیگری که مجموعه فیلم های کرید در آن عملکرد خوبی داشته است، آمادگی برای مسابقه است. فیلم در واقع موفق به راه اندازی یک مسابقه بوکس شده و تماشاگران معتقدند که در حال تماشای یک مسابقه مهم هستند. یک رویداد کلیدی دیگر پس از پایان مسابقه رخ می دهد. مسابقه ای که باعث می شود دونی از گذشته بگذرد و بار سنگینی را از روی دوشش بردارد و برای دیم غرور کاذب و دشمنی با دونی را از بین می برد.

درست پس از پایان مسابقه، نمای نزدیک از دیم گرفته می شود که در همان لحظه دل تماشاگران را کمی می لرزاند. اما ماجرای اصلی از آنجا اتفاق می افتد که دونی پس از پیروزی به رختکن دیم رفت و آن دو با صحبت یکدیگر را می بخشند.

دیم ممکن است هرگز یک شخصیت سیاه پوست نبوده باشد و فیلم در طول مدتش به خوبی با این شخصیت بازی می کند. ابتدا تماشاگران را به سمت خود می برد و سپس در صورت لزوم تماشاگران را از خود دور می کند تا در مسابقه در کنار دونی قرار گیرد و پس از آرام شدن مسابقه و آرام شدن اوضاع، مخاطب دوباره به دیم برمی گردد.

بنابراین Creed 3 مانند دو فیلم قبلی موفق به ساختن زندگی شخصی و حرفه ای یک ورزشکار می شود. این بار این دو زندگی بیشتر از همیشه در هم تنیده شده اند. روایتی فشرده که در انتها به یک مسابقه دراماتیک منجر می شود. مسابقه ای که مثل همیشه پر از هیجان و التهاب با کارگردانی و دوربین بسیار خوب است.

 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی:
ایمیل:

دیدگاه ها