کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

بررسی فیلم ظهور مرده شیطانی 2023 Evil Dead Rise
زمان مطالعه : 5 دقیقه
Spread the love



بررسی فیلم ظهور مرده شیطانی Evil Dead Rise

فیلم ظهور مرده شیطانی Evil Dead Rise، یکی از آن آثار در ژانر ترسناک است که افراد زیادی منتظر اکران و در نهایت پخش آن بودند. Evil Dead Rise دنباله ای بر فیلم Evil Dead محصول 2013 است. مردگان شیطانی در زمان اکران، اثری بسیار تحسین شده بود، در حالی که فیلم مخالفان جدی داشت.

اما چه فیلم 2013 را تحسین کرده باشید و چه از جمله مخالفان آن باشید، تماشای فیلم دیگری به نام Dead Satan Rises جالب و هیجان انگیز خواهد بود. حال جدای از بحث فیلم 2013، به فیلم Evil Dead Rise می پردازیم و آن را از چند منظر بررسی می کنیم.

Evil Dead Rise با یک سفر آغاز می شود. سفری که تنها دلیل نشان دادن آن به تصویر کشیدن آنچه در ادامه فیلم قرار است با آن روبرو شویم است. موجودی اهریمنی که به شخصی که می خواهد نفوذ می کند و به وحشیانه ترین شکل ممکن قربانی می گیرد.

پس از آن به روز قبل از این ماجرا برمی گردیم و ابتدا با زنی آشنا می شویم که متوجه می شود باردار است. او تصمیم می گیرد برای کمک و مشاوره در این زمینه به سراغ خواهرش برود. سپس به خانواده ای برمی خوریم که متشکل از یک مادر و سه فرزند بوده و پدر نیز خانواده را ترک کرده است.

 

Evil Dead Rise همآهنگ | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

 

حال موجود اهریمنی که در ابتدای فیلم دیدیم قرار است این خانواده را در خطر جدی قرار دهد و دیدار مجدد این دو خواهر را به یک کابوس تبدیل کند. می توان گفت فیلم ظهور مرده شیطانی Evil Dead Rise، نیم ساعت اول قابل قبولی دارد. او در این نیم ساعت سعی می کند فضایی وهم آلود و مرموز ایجاد کند و کمی ذهن مخاطب را درگیر کند.

در واقع فیلم از دقیقه سی به بعد می توانست مسیر تبدیل شدن به یک فیلم ترسناک عمیق را طی کند اما بیشتر تمایل داشت که مسیر دیگری را طی کند. در نگاه اول، ظهور مرده شیطانی Evil Dead Rise فیلمنامه ای به معنای جدی کلمه ندارد. ما با خانواده ای طرف هستیم که هیچ وقت احساس نمی کنیم و نمی فهمیم که یک خانواده هستند. این به جای فیلم های درام عمیق با دیگر فیلم های ترسناک مقایسه می شود.

در مقایسه با سینمای وحشت، چیزی به نام خانواده را در فیلم حس نمی کنید. نه مادر و نه فرزندی را در فیلم می توان حس کرد و نه هیچ رابطه دیگری. بنابراین احساس کمک اعضای خانواده به یکدیگر یا مواجهه با هم در فیلم غایب است. اگر فیلم می توانست کوچکترین رابطه را بین خواهر و برادرهای فیلم ایجاد کند، می تواند احساسات مخاطب را در لحظات حساس درگیر کند.

جدای از بحث تشکیل خانواده در کل، فیلم موفق به ساخت یک شخصیت واحد نمی شود. در واقع کاراکترها حتی به حالت تایپ هم نمی رسند. در تمام مدت فیلم، تماشاگر حتی به یک شخصیت برای زنده ماندن یا فرار او طمع ندارد. فیلم نه در لحظات آرام خود و نه در لحظاتی که موجود اهریمنی وارد داستان می شود در بحث شخصیت و خانواده موفق نمی شود.

 

Evil Dead Rise همآهنگ1 | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

 

جدا از بحث شخصیت ها و روابط، فیلم هیچ طرحی را به طور جدی دنبال نمی کند و تعریف کاملی از بی معنی است. به نظر می رسد فیلم یک ایده اولیه داشته و سپس هر چه پیدا شده به فیلمنامه اضافه کرده و خون زیادی به آن تزریق کرده است. فیلم از همان ابتدا بدون ساده ترین داستان حتی برای یک فیلم ترسناک شروع می شود. هیچ داستانی در مورد شخصیت ها یا موجود شیطانی وجود ندارد.

فیلم فقط به چند داستان بسیار ابتدایی مانند چند کلمه یا یک مسئله طلاق محدود می شود. یک کتاب و یک فایل صوتی نیز در آن طرف وجود دارد. فیلمنامه فیلم Evil Dead Rise در واقع پاره شده است. فیلم تنها چند خط از فیلمنامه دارد که به یکدیگر متصل نیستند. در مورد این موجود هیولا هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که بر درام فیلم تاثیر بگذارد. معلوم نیست کیست، هدفش چیست، چگونه نابود می شود و چرا این خانواده را انتخاب کرده است.

پاسخ به این سوالات ابتدایی ترین موارد در فیلمنامه یک فیلم ترسناک است. کافی است فیلم های ترسناک خوبی را که دیده اید در ذهن خود مرور کنید. اما هیچ یک از این سوالات در این فیلم پاسخ داده نمی شود زیرا فیلمنامه بسیار سطحی آن به هیچ وجه قادر به پاسخگویی به این سوالات نیست. در واقع فیلم عجله دارد تا هرچه سریعتر فقط چند نفر را جلوی دوربین سلاخی کند.

 

Evil Dead Rise همآهنگ2 | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

 

یکی دیگر از ایرادات فیلمنامه بالا بودن ریتم فیلم از لحظه ورود موجود اهریمنی به بدن مادر است. از آن لحظه تا پایان فیلم که زمان زیادی است، فیلم لحظه ای استراحت نمی کند و به مخاطب اجازه نفس کشیدن نمی دهد. این ریتم بالا نه تنها هیجان را زیاد نمی کند، بلکه باعث می شود همان صحنه های خشن و ناراحت کننده برای مخاطب تکرار شود. در واقع فیلم باید کمی شرایط و فضا را آرام کند و دوباره هیجان را تزریق کند.

از نظر ترس و دلهره فیلم کار خاصی نمی کند. بیش از همه فیلم دلخراش و بسیار آزاردهنده است که تاثیر روانی بر مخاطب دارد. در واقع در طول مدت فیلم دو یا سه پلان وجود دارد که حاوی تعلیق است و می تواند باعث ترس و نگرانی مخاطب شود. آثار وحشت ذاتاً خشن و پر از خون هستند، اما این نباید تنها چیز باشد. ما آثار خشن زیادی در ژانر وحشت داریم که به معنای واقعی کلمه ترس ایجاد می کنند و علاوه بر ایجاد حس تعلیق، در تصویر خود خشن و بی پروا هستند.

اما فیلم Evil Dead Rise قسمت ترسناک را فراموش کرده و همه چیز را رها کرده و فکر می کند تنها با نمایش سوراخ شدن مغز انسان می تواند موفق شود. فیلم ظهور مرده شیطانی Evil Dead Rise نه در متن و نگارش فیلمنامه خود موفق است و نه در اجرا و تصویرسازی. این فیلم نه می تواند داستانی مینیمال کودکانه را روایت کند و نه در القای ترس موفق است. تنها چیزی که فیلم دارد و خوب می داند خشونت است.

 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی:
ایمیل:

دیدگاه ها