کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

بررسی فیلم The Mother 2023
زمان مطالعه : 5 دقیقه
Spread the love



بررسی فیلم The Mother 2023

فیلم مادر The Mother، ساخته شده توسط نتفلیکس در ژانر اکشن و دلهره آور است. نتفلیکس در طول این سال ها تعداد زیادی اثر به عنوان تهیه کننده تولید کرده است. این آثار در دسته آثار سینمایی و سریال یا مینی سریال قرار داشتند. در بین این آثار یکسری آثار خوب وجود دارد. البته اکثر آنها سریال بوده اند و فیلم های نتفلیکس فراز و نشیب های زیادی داشته اند و اکثر آنها ضعیف، تکراری یا بی هدف به نظر می رسند.

فیلم مادر یکی از آثار ساخته شده توسط نتفلیکس در ژانر اکشن و ماجراجویی با بازی جنیفر لوپز است که مشخصا برای سرگرمی ساخته شده است. اصطلاحی که معمولاً بهانه ای برای آثار ضعیف یا کلیشه ای به کار می رود. فیلم «مادر» داستان مادری را روایت می کند که برای امنیت خود و فرزندش مجبور می شود او را رها کرده و به دست خانواده دیگری بسپارد و در مکانی دورافتاده به زندگی خود ادامه دهد.

این روایت جهشی دوازده ساله دارد تا به خط زمانی اصلی وقایع فیلم برسد. پس از دوازده سال، دو ضدقهرمان فیلم که هرگز در فیلمنامه انگیزه کافی به آنها داده نشده است، فرزند این مادر را پیدا کرده و قصد دارند به او برسند. حالا مامور اف بی آی، کروز به مادری که مجبور شده فرزندش را رها کند، خبر می دهد که برگردد و از فرزندش مراقبت کند.

 

The Mother همآهنگ | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

 

فیلم مادر چیز جدیدی برای ارائه ندارد و سوال اصلی این است که هدف از ساخت چنین آثاری چیست؟ آثاری با نقش اول قهرمان که این روزها معمولاً زن هم هستند، با فیلمنامه ای ناشیانه و دوربینی گیج و گنگ که فقط هیجان عمومی چند سکانس اکشن را خشنود کرده است. فیلم مادر اثری کاملاً قابل پیش بینی است که به صورت منسجم روایت نمی شود و در لحظاتی از فیلم مخاطب احساس می کند در حال تماشای دو فیلم متفاوت است.

فیلم در چند سکانس اکشن خود کمی هیجان ایجاد می کند و نه چیز دیگر. فیلمنامه یکنواخت از تلاش مادر قهرمان برای نجات دخترش از خطرات بزرگ اطرافش. فیلم از این نیم خط فراتر نمی رود. ضدقهرمانان فیلم هیچ پرداخت و حضوری در فیلم ندارند و حتی به حالت معمولی هم نمی رسند. انگار از آسمان به فیلمنامه افتاده اند. مادر که سعی می کند زویی را از دست آنها در امان نگه دارد، او را به مکانی دورافتاده می برد و به روش خودش او را آموزش می دهد.

وقتی آنها ناپدید می شوند تا زویی یاد بگیرد که از خود دفاع کند، فیلمنامه زمان را از دست می دهد. در واقع با فیلمنامه ای جاودانه روبه رو هستیم. مشخص نیست زویی و مادرش چقدر باید در آنجا بمانند و همین کمبود وقت در فیلمنامه، مخاطب را از فیلم جدا می کند و او را در حالت سردرگمی قرار می دهد که نمی تواند خط داستانی و خط زمانی فیلم را دنبال کند.

 

The Mother همآهنگ 1 | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

 

از طرفی همه چیز در فیلمنامه فیلم مادر اجباری به نظر می رسد و ظاهرا فیلم هیچ برنامه ای برای هیچ کاری ندارد. زویی پس از یک بار دیدن مادر واقعی خود متوجه می شود که مادر خود را پیدا کرده است. فیلم کوچکترین تلاشی برای ایجاد یک ارتباط ساده که منجر به پیوند عمیق مادر و فرزند می شود، انجام نمی دهد.

در واقع به جای اینکه فیلم ابتدا این دو شخصیت را کنار هم قرار دهد و از طریق تعامل آنها را به یکدیگر نزدیک کند و سپس زویی به واقعیت پی ببرد، فیلم از همان ابتدا برای زویی روشن می کند که این شخص مادر اوست. در نتیجه یک روند و روند شکل گیری رابطه این مادر و فرزند در فیلم گم می شود و فیلم سعی می کند این دو را بدون گذراندن این مرحله در آغوش یکدیگر قرار دهد.

در نتیجه فیلم مادر پتانسیل دراماتیک زیادی را در این بین از دست می دهد که به احساس فیلم و احساس مخاطب نسبت به شخصیت ها لطمه می زند. نکته جالب حضور سه نویسنده برای نگارش این فیلم است. حال اینکه چگونه سه نویسنده با یکدیگر چنین داستان کلیشه ای را نوشته اند یک سوال بزرگ است. این فیلم در بخش اکشن خود نیز گیج کننده است. در برخی موارد سعی در ارائه یک کنش کاملا واقع گرایانه دارد، اما گاهی به سمت کنش داستانی می رود.

 

The Mother همآهنگ 2 | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

 

این فیلم در بخش کارگردانی عملکرد خوبی ندارد. در برخی موارد، حتی ساده ترین قوانین مکالمه در داخل ماشین را نمی توان به درستی اجرا کرد. فیلم همچنین پر از زوایای غیر منطقی و عجیب دوربین است. محو کردن تصویر یکی دیگر از ترفندهایی است که مشخص نیست از چه منطقی استفاده می شود. پایان فیلم هیچ حسی ایجاد نمی کند و با پایان تاثیرگذاری روبرو نیستیم. بزرگترین لحظات اکشن و هیجان انگیز فیلم که باید در پایان اتفاق بیفتد به ساده ترین شکل اتفاق می افتد.

در پایان مادر واقعی زوئی را می بینیم که از دور او را تماشا می کند. در واقع، فیلم حتی جرات پایانی هم ندارد و زوئی را بین خانواده و مادر واقعی‌اش رها می‌کند و از نتیجه‌گیری می‌ترسد. در پایان باید گفت که فیلم مادر دقیقا همان چیزی است که در سال های اخیر زیاد تماشا کرده ایم. قابل پیش بینی، تکراری و کلیشه ای.  فیلمی که تنها دستاوردش کمی هیجان است و نه در همه صحنه های اکشن. این فیلم عملا هیچ شخصیتی ندارد، نه مادر و نه فرزند. فیلم حتی در قسمت ضدقهرمان هم عملکرد خوبی نداشت.

 

 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی:
ایمیل:

دیدگاه ها