کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

کریستوفر ادوارد نولان زادهٔ ۳۰ ژوئیهٔ ۱۹۷۰کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی-آمریکایی است. او که برای ساخت بلاکباسترهای هالیوودی سودمند با داستان‌گویی پیچیده مشهور است، فیلم‌سازی پیشتاز در قرن بیست‌ویکم به‌شمار می‌رود. فیلم‌های او بیش از ۴٫۷ میلیارد دلار در جهان فروش داشته‌ است و ۱۱ اسکار از ۳۶ نامزدی گرفته است. خود او نامزد پنج جایزۀ اسکار، پنج جایزۀ بفتا و شش جایزۀ گلدن گلوب بوده‌ است. او در ۲۰۱۵ از سوی تایم یکی از ۱۰۰ شخص تأثیرگذار جهان دانسته‌ شده‌ است.نولان در ۲۰۱۹، به‌ پاس کارهایش در سینما، عنوان فرماندهٔ والامقام امپراتوری بریتانیا (CBE) گرفت.

نولان از جوانی به فیلم‌سازی علاقه داشت. او پس از تحصیل ادبیات انگلیسی در کالج دانشگاهی لندن، نخستین فیلم بلندش، تعقیب (۱۹۹۸)، را کارگردانی کرد. نولان با دومین فیلمش، یادگاری (۲۰۰۰)، که برای آن نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شد، شهرت جهانی پیدا کرد. او با ساخت بی‌خوابی (۲۰۰۲) از فیلم‌سازی مستقل به فیلم‌سازی استودیویی روی آورد و با ساخت سه‌گانهٔ شوالیهٔ تاریکی (۲۰۰۵–۲۰۱۲)، پرستیژ (۲۰۰۶) و سرآغاز (۲۰۱۰) به موفقیت تجاری و هنری بیشتری دست یافت. آخرین مورد نامزد دریافت هشت جایزهٔ اسکار از جمله جوایز بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه شد. این موفقیت‌ها با میان‌ستاره‌ای (۲۰۱۴)، دانکرک (۲۰۱۷) و انگاشته (۲۰۲۰) ادامه یافت. او برای دانکرک نامزد اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شد

list