کاربر گرامی شما می توانید با اینترنت ایرانسل ، همراه اول و رایتل بدون نیاز به خرید اشتراک به محتوای سرویس هماهنگ دسترسی داشته باشید.

بحران گیشه هالیوود
زمان مطالعه : 5 دقیقه
Spread the love



بحران گیشه هالیوود

بحران گیشه هالیوود، بحران هویتی پیش رو همزمان با بازنگری هالیوود در مورد اینکه چه چیزی یک فیلم را موفق می‌کند. در سال 2023 درآمد داخلی توانست مرز 9 میلیارد دلار را رد کند، این بهترین عملکرد در دوران پس از همه‌گیری می باشد. اما این نگاه به نیمه پر جام است: ما نمی‌توانیم فقط همان فیلم‌های قدیمی مجموعه‌ای را دوباره تولید کنیم. (پاملا مک‌کلینتاک)

طبق تحقیقات جمع‌آوری شده توسط یکی از استودیوهای هالیوودی، یک نفر از هر پنج تماشاگر فیلم از زمان همه‌گیری کرونا ناپدید شده است. اینکه آیا آنها هرگز برای تماشای فیلم در پرده بزرگ سینما باز خواهند گشت یا نه، حدس و گمان هر کسی است و اگر برگردند، چه زمانی؟ سلایق تماشاگران در حال تغییر است و به نظر می‌رسد آنها به دنبال محتوای چالش‌برانگیزتری هستند.

این آمار نگران‌کننده توضیحی برای این است که چرا گیشه سینما در سال 2023 دچار تغییر و تحول شد، صنعت فیلم را در سردرگمی و حیرت فرو برد. دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی، ژانری که بیش از یک دهه به تقویت این کسب و کار کمک کرد موفقیت تضمینی نداشتند و برخی فیلم‌ها با بودجه بالا شکست خوردند، از جمله فلش و آکوامن و پادشاهی گمشده از دی‌سی، و مارول‌ها از استودیوهای مارول.

با این حال که فیلم‌های تازه و اصیل تابستانی – باربی و اوپنهایمر – همه را غافلگیر کردند و به پدیده فرهنگی معروف به باربنهایمر تبدیل شدند و در حالی که باربی بر اساس ملک معروف (IP) ساخته شده بود، هیچ تضمینی وجود نداشت که نگاه تازه و طنزآمیز گرتا گرویگ به این فیلم موفق باشد. باربی اولین فیلم زن‌ محور زنده‌ای است که در دوران مدرن، نمودار فروش جهانی و داخلی گیشه سینما را به رهبری گرفته است.

hamahang barbi | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

در همان زمان که باربنهایمر محبوب شد، فیلم محافظه‌ کارانه (صدای آزادی) بدون هشدار قبلی در گیشه موفقیت آمیز بود و فروش داخلی بیشتری نسبت به قسمت‌های مطمئن و آزموده‌ شده‌ی فرنچایزها داشت: (ایندیانا جونز و سرنوشت مقدر) با 174.5 میلیون دلار و ماموریت غیرممکن – عملیات مرگبار بخش یک با 172 میلیون دلار، در حالی که صدای آزادی 184.2 میلیون دلار فروخت.

Sound of Freedom hamahang | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

همچنین در اواسط اکتبر، تیلور سوئیفت به یکی دیگر از یونیکورن‌های گیشه تبدیل شد، وقتی که فیلم کنسرت او تور عصرها به صورت داخلی 179.6 میلیون دلار و به صورت جهانی 250.3 میلیون دلار فروش داشت، در حالی که بودجه‌ی آن تنها 15 میلیون دلار بود. علاوه بر این، او از استودیوهای هالیوودی صرف‌نظر کرد و در عوض از سینماهای AMC خواست تا فیلم را پخش کنند.

taylor | دنیای فیلم و سریال همآهنگ

بازار فیلم‌های خانوادگی نیز پس از همه‌گیری بسیار شکننده باقی ماند، به‌ویژه برای فیلم‌های انیمیشن اورجینال مانند (آرزو) از دیزنی یا (مهاجرت) از ایلومینیشن/یونیورسال. فیلم سوپر ماریو برادرز، یک عنوان دیگر از ایلومینیشن/یونیورسال که بر اساس بازی ویدیویی محبوب ساخته شده، استثنا بزرگی در رکود انیمیشن بود. خستگی از فیلم‌های ابرقهرمانی و مشکلات انیمیشن، خلأیی ایجاد کرده که هیچ کس به درستی نمی‌داند چگونه آن را پر کند.

با توجه به بحران گیشه هالیوود، همه چیز بسیار نامتوازن است، ریچ گرینفیلد، تحلیلگر وال‌استریت از لایت‌شد ونچرز می‌گوید تعداد فیلم‌های با بودجه بزرگ در سال 2023 که سودآور نبودند، مانند یک رکورد تمام‌عیار به نظر می‌رسید. علاقه مصرف‌کنندگان به تماشای فیلم به طور دائمی تغییر کرده است.

برخی از تحلیلگران وال‌استریت اطمینان دارند که گیشه می‌تواند تغییرات سال را تحمل کند، همچنین سال 2024 را که با تقویم انتشار کم‌رمق به دلیل تأخیرات مرتبط با اعتصاب روبروست. ما باور داریم که صنعت می‌تواند موانع کوتاه‌مدت خود را پشت سر بگذارد و برای نتایج بهتر در سال‌های 2025-26 خوب موقعیت‌یابی شده باشد. (اریک هندلر از راث ام‌کی‌ام پارتنرز )

ناظران همچنین توجه دارند که درآمد داخلی در نهایت توانست در سال 2023 برای اولین بار از زمان همه‌گیری، 9 میلیارد دلار را رد کند، به لطف منوی متنوع کریسمس و عملکردهای بهتر از انتظار از فیلم‌هایی مانند رنگ بنفش، ونکا و پسران در قایق. هنوز آمار کاملاً رسمی نیست، اما کام‌اسکور فروش داخلی 9.05 میلیارد دلار را تخمین می‌زند، که 21 درصد بیشتر از سال 2022 است. با این حال، این هنوز حدود 21 درصد کمتر از سال 2019، آخرین سال قبل از همه‌گیری است.

در اوج رونق فیلم‌های مستقل، انتشار پلتفرمی می‌توانست به یک فیلم اجازه دهد که به مرور چند ماه در سینماها گسترش یابد بدون اینکه نیاز به صرف هزینه‌های زیاد برای تبلیغات داشته باشد. چنین اجرایی معمولاً در نیویورک و لس‌آنجلس شروع می‌شود؛ اگر فیلمی خوش‌شانس باشد، در نهایت در سراسر کشور به نمایش درمی‌آید. اما انتشار پلتفرم سنتی توسط همه‌گیری نابود شد و استریمینگ هم کمکی به آن نکرد.

و با این حال، این تاکتیک با یک تغییر بازگشته است. پس از ارسال فیلم جدید وس اندرسون به جشنواره فیلم کن در ماه مه، فوکاس تصمیم گرفت تا آستروید سیتی را در میانه ژوئن در شش سینما اکران کند. این فیلم در آخر هفته افتتاحیه میانگین 132,111 دلار کسب کرد – بهترین نمایش از زمان لا لا لند هفت سال قبل. در آخر هفته بعد، فوکاس آستروید سیتی را در بیش از 1,620 مکان در سراسر کشور گسترش داد، تا حدی به این دلیل که فوکاس می‌خواست عنوان فیلم در ذهن مصرف‌کنندگان تازه باقی بماند وقتی که تنها سه هفته بعد در VOD با هزینه اضافی قابل اجاره شد.

دیدگاه خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی:
ایمیل:

دیدگاه ها